Uppercut sålt till konkurrent – grundarna satsar på TPL

Uppercuts grundare säljer av e-handeln för att fokusera på verksamheten i Dream Logistics.

E-handlaren Uppercut lanserades 2005 med försäljning av underkläder för män. Så småningom utökades sortimentet med damplagg och senare följde även underkläder för barn och specialsatsningar i form av underkläder lämpliga för bröllop.

Nu väljer dock grundarna, Jonas Ahlgren och Lars Brånedal, att sälja företaget till konkurrenten Timarco som sålt underkläder på nätet sedan 1997. I samma veva flyttar verksamheten från Jönköping till Stockholm, meddelar Jönköpings-Posten.

Annons

- Vi har andra delar av vår verksamhet som behöver mer tid. Så vi vet vad vi ska fylla vår tid med. Uppercut har precis lanserats utomlands och det hade varit kul att se var det tar vägen, men så är livet, säger Jonas Ahlgren.

Ökning på över 50 procent

Ahlgren och hans kollega ska nu istället satsa på sitt företag Dream Logistics, som erbjuder e-handelslösningar inom lagerhantering och plattformar. Företaget ska ha sett en stark ökning den senaste tiden.

- Första halvåret 2016 var det en ökning på över 50 procent och vi har en kundtillströmning utan dess like. Logistiken inom e-handel är just nu ett väldigt hett ämne och fler och fler inser att det även är en stor kostnadsmassa vilket gör att man väljer att se över den delen. Det är här vi kommer in.

Vad betalade Timarco för Uppercut?

- Prislappen är inte officiell men det är nöjda köpare och säljare, säger Jonas Ahlgren.

Timarco har både lager och kontor i Bromma. Förra året omsatte bolaget drygt 55 miljoner kronor medan Uppercuts omsättning under samma period kom upp i ungefär 16,5 miljoner. Båda bolagen går med vinst.

Annons