Annons

Upplevelser allt viktigare för framtidens konsumenter

Upplevelser allt viktigare för framtidens konsumenter

2015-09-08 11:42

Roliga och intressanta upplevelser i samband med köpet får en allt större roll för framtidens konsumtion.

Konsumenternas uppfattning om begrepp som handel och shopping är på god väg att förändras, enligt en ny kartläggning som presenteras av mediebyrån Mindshare. Företaget tar i sin kartläggnming upp flera förändringar som ägt rum inom konsumtion och handel under de senaste åren.

- Till exempel ser vi att den ständigt växande e-handeln börjar röra sig från datorn till mobilen och surfplattor, och det förändrar sättet konsumenter handlar på. Även på det kulturella planet finns det förändringar i samhället som påverkar konsumenternas attityder och beteenden, och därmed omdefinierar fenomenet shopping som vi känner till det i dag. Här upplever vi i dag framför allt att hållbarhet och rättvis handel påverkar konsumenterna, skriver Mindshare i ett pressmeddelande.

Virtuella sminkverktyg och övernattningar i varuhus

Enligt Mindshare är en av de största trenderna just nu att butiker maximerar kundernas köp, online såväl som offline, med att kombinera försäljningen med roliga upplevelser, och det konstateras att den handlare som vill fortsätta att vara attraktiv gör bäst i att hänga med i utvecklingen. Flera företag ska redan ha kommit en bra bit på vägen. Som exempel nämns att L’oreal låter kunderna testa produkter genom virtuella verktyg och att skomärket Converse lanserat en app som mer eller mindre går att använda för att prova skor genom att kunden fotograferar sin egen fot. Det kan också handla om mer konkreta upplevelser, som när IKEA i England bjöd in hundra kunder att sova över ett av företagets varuhus och i samband med det bjöd på snacks och tips om bättre nattsömn.

Annons
Annons
- Flera studier i konsumenters beteende har fastställt att erfarenheter faktiskt gör oss lyckligare än materiella ting, så denna strävan efter upplevelser är helt naturlig. Det har gett begreppet shoppingupplevelse en höjd status som ytterligare förstärks av det faktum att flera företag börjar anta utmaningen genom att erbjuda nya, bättre sätt att se och uppleva sina produkter, skriver Mindshare.

Allra viktigast är dock att det digitala och fysiska samspelar väl, enligt kartläggningen, som tar upp att även om många shoppingupplevelser äger rum i fysiska butiker, så börjar eller slutar ofta köpupplevelsen på nätet.

- Fenomenet shopping rör sig i en riktning där ny teknik och kreativa insatser skapar en unik upplevelse för konsumenten inom online- och offline-kanaler, och denna trend kommer så småningom att bli det nya mainstream, kommenterar Mindshare i sin rapport.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta