Uppstickare på nätet ska bli skadedjurens fiende nr 1

"Vi kommer att vara top of mind online om några år."

Idén kom när Kalle Holm själv flyttade till villa för fyra år sedan. Myrgångar som bildade en smärre motorväg i vardagsrummet och skulle bort, helst igår.

I de vanliga affärerna kunde han förvisso hitta produkter för att bli av med inkräktarna - men däremot fanns ingen expertis. Skulle man ta hjälp av försäkringsbolaget väntade oändliga telefonköer och ännu längre väntetider för att få hjälp med bekämpning.

Annons

Dubbelbottnat namn blev rakt på sak

Några snabba googlingar på nätet klargjorde att informationen förvisso fanns, men var väldigt utspridd.

- Då kom iden att starta en slags skadedjursportal med information så man ska förstå vad man ska göra och såklart också med produkter som man behöver för att lyckas bli av med olika skadedjur, säger det nystartade företagets VD Kalle Holm till Ehandel.se.

När det var dags att välja domännamn föll valet till slut på Stick.se.  

- Vi satt och funderade och ville ha något rakt på sak, något som säger vad det handlar om. Samtidigt är ordet skadedjur för långt och inte så roligt. Så vi gjorde en lång lista och hittade till slut Stick, som vi var nöjda med. Det är dubbelbottnat - stick som “stick iväg” och stick som i “myggstick” och “getingstick”.  

Akupunkturbehandling ledde till domänköp

Det fanns bara ett problem. Båda domännamnen Stick.se och Stick.nu var upptagna och för att kunna ta över dem fick Kalle Holm ta till en del okonventionella metoder.

- En av dem tillhörde en akupunktör och hon hade byggt sin tjusiga logotyp utifrån sidan och sådär, så jag kände att här får man gå lite varsamt fram och såg ingen annan lösning än att boka in en akupunkturbehandling - som jag egentligen var livrädd för, berättar han.

"Vi kör inte på ekborre-nivå"

Det hela gick till slut vägen. Företaget lyckades köpa Stick.se och nu är den nya e-handeln i drift sedan en månad tillbaka. De har valt att inte avgränsa klassiska skadedjur från andra djur som också kan innebära stora problem och säljer således även produkter för att exempelvis slippa mygg och fästingar.

- Vi kör inte på ekborre-nivå. Vi släpper även in produkter mot getingar, myggor, hårlöss och såna djur, som många har problem med emellanåt. Vi försöker se det ur konsumentens perspektiv. Har man problem med insekter så tänker man nog inte så mycket på ifall djuret verkligen klassas som ett skadedjur eller ej, man vill bara bli kvitt problemet.

Annons

Således innehåller Stick.se även information om hur man bekämpar olika former av djur som man inte vill ha påhälsning av hemma och i framtiden kan det bli möjligt att även erbjuda kunderna olika alternativ i samband med saneringar.

Ska bli det digitala alternativet till Anticimex

I dagarna åker Kalle Holm på Skadedjursmässa i London, där "hela branschen samlas" och efter det stundar vårsäsongen, då mördarsniglar och andra gäster traditionellt intar svenska hem och trädgårdar. Då kommer Stick att påbörja sin marknadsföring på allvar. Målet är högt ställt: Att bli det digitala alternativet till Anticimex.

- Mycket av det som saneringsfirmor gör kan man faktiskt göra själv, så jag tror att vi kommer att lyckas. Vi kommer inte att springa om Anticimex, men däremot så tror jag att vi kommer att vara “top of mind” om några år. Vi vill helt enkelt vinna marknaden genom att bli det onlinebaserade alternativet vid skadedjursbekämpning, säger Kalle Holm.

Annons