Annons

Uppstickaren Boohoo ska in på börsen med Asos-chef

Uppstickaren Boohoo ska in på börsen med Asos-chef

2014-02-27 13:29

Den brittiska nätmodehandlaren Boohoo.com tar sikte på börsen och hoppas på en värdering kring 500 miljoner pund. Pengar som ska användas för att expandera internatonellt och för att ta upp kampen med konkurrenten Asos.

Medan Zalando gör sig redo för en börsnotering som skulle kunna värdera bolaget till mer än 4 miljarder pund, verkar en brittisk konkurrent ha kommit lite längre än så i sina planer.

Om allt går enligt planerna ska Boohoo.com noteras på Londonbörsens tillväxtmarknad AIM i början av mars, och bolaget siktar på en värdering kring 500 miljoner pund.

Tanken är sedan en aggressiv expansion, både hemma i Storbritannien och internationellt för företaget som grundades 2006. Planen är också att ta upp kampen med e-handelsjätten Asos, som i sin tur konkurrerar med Zalando där svenska Kinnevik finns med som delägare.

Endast egna varumärken

Asos omsatte 754 miljoner pund under räkenskapsåret som slutade i augusti 2013 och är det klart största bolaget på AIM-börsen med ett marknadsvärde på 5,9 miljarder pund. Boohoo omsatte i sin tur 67 miljoner pund under räkenskapsåret som sträckte sig till den 28 februari 2013. De har alltså en bit kvar till konkurrenten men man ska växa snabbt.

Det ska nämligen vara mer än en fördubbling jämfört med föregående år för e-handlaren som under 2013 hade fler än 2 miljoner kunder. Till skillnad från konkurrenterna Asos och Zalando säljer man enbart kläder under egna varumärken och man ska nyligen även ha rekryterat en förre detta chef från Asos.

Peter Williams som jobbade för Asos i drygt åtta år, innan han förra året valde att sluta, tar plats som ny styrelsemedlem i Boohoo.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Annons
Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons
Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta