Annons

Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag Mats Forsberg

Exklusivt: Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag

2016-03-24 08:25

Under våren kommer urb-it att på bred front lansera sin tjänst i Stockholm.

Sedan urb-it såg dagens ljus för ungefär ett år sedan har det varit relativt tyst kring företaget. Enligt företagets VD Mats Forsberg beror det på att urb-it hittills har haft fokus på att bygga sin tekniska plattform. Den kan liknas vid en unik checkout som ska komma väl till pass när företaget lanseras brett mot konsument i Stockholm under våren.

- Vi ska inte bara lansera ett nytt varumärke och en ny tjänst. Vi ska även skapa ett helt nytt beteende. Men vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stå i kö på mataffären för att få de varor de köpt online, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.

Siktar på 100 bolag vid årets slut

Vid lanseringen i Stockholm, som ska ske någon gång under årets andra kvartal, kommer minst 43 bolag att vara anslutna. Bland varumärkena som hittills har hoppat på tåget finns till exempel SIBA, Eton, Marc Jacobs och Happy Socks. Mats Forsberg tror att skaran ska ha vuxit till hundra bolag vid årets slut.

- Med den tekniska lösningen på plats är vi nu redo att lansera tjänsten fullt ut mot konsument. Under våren och hösten planerar vi därför en rad strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer för att öka antalet köp och parallellt attrahera nya retailers, berättar han.

Sedan ett par månader tillbaka finns urb-it också tillgänglig i Paris tillsammans med konditoriet Ladurée, och i den franska huvudstaden kommer ytterligare ett tiotal samarbeten att presenteras inom kort.

Mats Forsberg nämner Köpenhamn och Amsterdam som kommande städer för företaget att fokusera på, och han planerar också att ta urb-it till London.

Annons
Annons
- Vi håller på och knyter upp retailers i London. Det är inte riktigt klart än, men jag sitter i möten kontinuerligt, säger Mats Forsberg som befinner sig på Heathrow när vi når honom på telefon.

Förlustresultat efter teknikinvesteringar

Leveranserna i Stockholm ska kosta 129 kronor oavsett vad man har köpt och vart varan ska skickas. Leveransen sker till fots, med cykel eller via tunnelbanan, och tjänsten ska därför vara helt klimatneutral att använda.

- Mycket inom e-handeln handlar om att det ska vara fri frakt och fria returer, men urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt på kundens villkor, som kunden betalar extra för. Vi ser att det beteendet finns i urbana miljöer och riktar därför in oss på storstadsområden. 

I urb-its senaste årsredovisning framgår det att företaget trots en ganska blygsam omsättning har landat på ett resultat på -30 miljoner kronor, något som ska bero på att företaget under året gjort ett antal investeringar i framför allt teknik. Mats Forsberg tycker inte att det är relevant att prata om värderingar eller omsättningstal eftersom urb-it ännu inte lanserats fullt ut mot konsumenter.

- Förlustsiffran på -30 miljoner ligger i linje med förväntningarna. Det kostar att bygga bolag om man har stora ambitioner, avslutar Mats Forsberg.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Uppköp skapar Applekedja med omnikanal i centrum

Apple-återförsäljaren Macforum växer och förvärvar MacHuset och mhstore-butikerna i Borås, Halmstad, Jönköping och Växjö.

Annons
Annons

Snart bombarderar svenskarna sina mammor med blommor

Inför helgens Mors dag-firande har landets blomsterhandlare bråda dagar.

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

Johan Lindberg lämnar Billmate i Mattias Hultbergs händer

VD-byte hos betalleverantören Billmate med säte i Malmö.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Rapunzel of Sweden ska få löshåret att växa i Finland

Löshårsföretaget expanderar och etablerar sin första Concept Store med butik och salong utanför Sverige.

Lekmers VD:

Lekmers VD: "Förra året är inget vi är stolta över"

Niklas Jarl berättar i en intervju om hur turerna med robotlagret påverkat både kostnader och kundnöjdhet.

Annons
Annons

Amazon Fresh på väg att lanseras i Storbritannien

E-handlaren ryktas rulla ut sina dagligvaruleveranser i Storbritannien inom några veckor.

Vikingar före dödskallar när Northern Spirit satsar i USA

Vikingar före dödskallar när Northern Spirit satsar i USA

Northern Spirit delar med sig av sina erfarenheter från en marknadsföringsresa till USA.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem