Annons

Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag Mats Forsberg

Exklusivt: Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag

2016-03-24 08:25

Under våren kommer urb-it att på bred front lansera sin tjänst i Stockholm.

Sedan urb-it såg dagens ljus för ungefär ett år sedan har det varit relativt tyst kring företaget. Enligt företagets VD Mats Forsberg beror det på att urb-it hittills har haft fokus på att bygga sin tekniska plattform. Den kan liknas vid en unik checkout som ska komma väl till pass när företaget lanseras brett mot konsument i Stockholm under våren.

- Vi ska inte bara lansera ett nytt varumärke och en ny tjänst. Vi ska även skapa ett helt nytt beteende. Men vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stå i kö på mataffären för att få de varor de köpt online, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.

Siktar på 100 bolag vid årets slut

Vid lanseringen i Stockholm, som ska ske någon gång under årets andra kvartal, kommer minst 43 bolag att vara anslutna. Bland varumärkena som hittills har hoppat på tåget finns till exempel SIBA, Eton, Marc Jacobs och Happy Socks. Mats Forsberg tror att skaran ska ha vuxit till hundra bolag vid årets slut.

- Med den tekniska lösningen på plats är vi nu redo att lansera tjänsten fullt ut mot konsument. Under våren och hösten planerar vi därför en rad strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer för att öka antalet köp och parallellt attrahera nya retailers, berättar han.

Sedan ett par månader tillbaka finns urb-it också tillgänglig i Paris tillsammans med konditoriet Ladurée, och i den franska huvudstaden kommer ytterligare ett tiotal samarbeten att presenteras inom kort.

Mats Forsberg nämner Köpenhamn och Amsterdam som kommande städer för företaget att fokusera på, och han planerar också att ta urb-it till London.

Annons
Annons
- Vi håller på och knyter upp retailers i London. Det är inte riktigt klart än, men jag sitter i möten kontinuerligt, säger Mats Forsberg som befinner sig på Heathrow när vi når honom på telefon.

Förlustresultat efter teknikinvesteringar

Leveranserna i Stockholm ska kosta 129 kronor oavsett vad man har köpt och vart varan ska skickas. Leveransen sker till fots, med cykel eller via tunnelbanan, och tjänsten ska därför vara helt klimatneutral att använda.

- Mycket inom e-handeln handlar om att det ska vara fri frakt och fria returer, men urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt på kundens villkor, som kunden betalar extra för. Vi ser att det beteendet finns i urbana miljöer och riktar därför in oss på storstadsområden. 

I urb-its senaste årsredovisning framgår det att företaget trots en ganska blygsam omsättning har landat på ett resultat på -30 miljoner kronor, något som ska bero på att företaget under året gjort ett antal investeringar i framför allt teknik. Mats Forsberg tycker inte att det är relevant att prata om värderingar eller omsättningstal eftersom urb-it ännu inte lanserats fullt ut mot konsumenter.

- Förlustsiffran på -30 miljoner ligger i linje med förväntningarna. Det kostar att bygga bolag om man har stora ambitioner, avslutar Mats Forsberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta