Annons

Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag Mats Forsberg

Exklusivt: Urb-it nysatsar med nära 50 anslutna bolag

2016-03-24 08:25

Under våren kommer urb-it att på bred front lansera sin tjänst i Stockholm.

Sedan urb-it såg dagens ljus för ungefär ett år sedan har det varit relativt tyst kring företaget. Enligt företagets VD Mats Forsberg beror det på att urb-it hittills har haft fokus på att bygga sin tekniska plattform. Den kan liknas vid en unik checkout som ska komma väl till pass när företaget lanseras brett mot konsument i Stockholm under våren.

- Vi ska inte bara lansera ett nytt varumärke och en ny tjänst. Vi ska även skapa ett helt nytt beteende. Men vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stå i kö på mataffären för att få de varor de köpt online, säger Mats Forsberg, VD på urb-it.

Siktar på 100 bolag vid årets slut

Vid lanseringen i Stockholm, som ska ske någon gång under årets andra kvartal, kommer minst 43 bolag att vara anslutna. Bland varumärkena som hittills har hoppat på tåget finns till exempel SIBA, Eton, Marc Jacobs och Happy Socks. Mats Forsberg tror att skaran ska ha vuxit till hundra bolag vid årets slut.

- Med den tekniska lösningen på plats är vi nu redo att lansera tjänsten fullt ut mot konsument. Under våren och hösten planerar vi därför en rad strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer för att öka antalet köp och parallellt attrahera nya retailers, berättar han.

Sedan ett par månader tillbaka finns urb-it också tillgänglig i Paris tillsammans med konditoriet Ladurée, och i den franska huvudstaden kommer ytterligare ett tiotal samarbeten att presenteras inom kort.

Mats Forsberg nämner Köpenhamn och Amsterdam som kommande städer för företaget att fokusera på, och han planerar också att ta urb-it till London.

Annons
Annons
- Vi håller på och knyter upp retailers i London. Det är inte riktigt klart än, men jag sitter i möten kontinuerligt, säger Mats Forsberg som befinner sig på Heathrow när vi når honom på telefon.

Förlustresultat efter teknikinvesteringar

Leveranserna i Stockholm ska kosta 129 kronor oavsett vad man har köpt och vart varan ska skickas. Leveransen sker till fots, med cykel eller via tunnelbanan, och tjänsten ska därför vara helt klimatneutral att använda.

- Mycket inom e-handeln handlar om att det ska vara fri frakt och fria returer, men urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt på kundens villkor, som kunden betalar extra för. Vi ser att det beteendet finns i urbana miljöer och riktar därför in oss på storstadsområden. 

I urb-its senaste årsredovisning framgår det att företaget trots en ganska blygsam omsättning har landat på ett resultat på -30 miljoner kronor, något som ska bero på att företaget under året gjort ett antal investeringar i framför allt teknik. Mats Forsberg tycker inte att det är relevant att prata om värderingar eller omsättningstal eftersom urb-it ännu inte lanserats fullt ut mot konsumenter.

- Förlustsiffran på -30 miljoner ligger i linje med förväntningarna. Det kostar att bygga bolag om man har stora ambitioner, avslutar Mats Forsberg.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

Annons
Annons
H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Internationell mediegigant går in som ägare i Boozt.com

Discovery Networks löser in en gammal reklamdeal och får för det en liten ägarandel i modesajten.

Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Deutsche Post betalar 2,7 miljarder för UK Mail

Med uppköpet hoppas den tyska logistikjätten stärka sitt grepp om den europeiska leveransmarknaden.

Svenska <nobr>e-handelskändisar</nobr> i miljonsatsning på stylistapp

Svenska e-handelskändisar i miljonsatsning på stylistapp

Jetshops grundare och Wellstreet är involverade i Suavoo som ska koppla ihop konsumenter med frilansande stylister och frisörer.

Nikes e-handel upp 49 procent det senaste kvartalet

Sportjättens växande e-handel har bidragit till att även butiksförsäljningen går upp.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem