Utländska e-handlare som säljer i Sverige ökar explosionsartat

För sju år sedan fanns det 12 utländska e-handlare som hade registrerat sig för försäljning mot svenska konsumenter. Idag finns det 489.

60 miljarder kronor och runt 8 procent av den totala detaljhandeln. Så mycket omsätter e-handeln per år numera. I snitt ökar e-handeln med cirka 20 procent årligen, att jämföra med runt 4 procent för detaljhandeln i stort. Det skriver Svenska Dagbladet, som fått sina siffror från PostNord och HUI Research.

Varannan svensk e-handlar från utlandet

Och i takt med att allt fler svenskar e-handlar har också många utländska aktörer fått upp ögonen för den svenska marknaden. Nu framkommer att antalet europeiska näthandlare som registrerat sig för försäljning mot svenska konsumenter har ökat massivt. Från att endast ha varit 12 stycken år 2009 uppgick antalet år 2016 till hela 489 stycken, visar siffrorna.

Annons

Till detta tillkommer det vi tidigare berättat, att varannan svensk dessutom handlat från utlandet.

Utländska e-handlare tekniskt kunniga

Diskussionerna om hur utländska e-handlares utbredning påverkar den svenska marknaden har dessutom tagit fart lite extra på sistone i och med att Amazon och Alibaba börjat med riktade erbjudanden till svenskar, samt apropå tyska Zalandos lagerbygge utanför Stockholm. I vissa fall har stora utländska företag också tekniska fördelar gentemot de svenska e-handlarna.

- Alla dessa företag är duktiga på datahantering och vet i princip vad du vill köpa innan du lagt din order, säger Jonas Arnberg på HUI Research till SvD.

Annons