Vår nya tjänst ger unik inblick i Sveriges E-handel

Det är samma visa varje år när julhandeln börjar närma sig för Sveriges e-handlare. Vi sitter där och väntar och ser andra berätta hur försäljningen dragit igång. Man känner sig ofta ensam och isolerad. Även vi på Ehandel.se sitter utan data på vad som egentligen händer bakom kullisserna. I dag tänkte vi dock ändra på det med lanseringen av en ny tjänst.

De som har den bästa inblicken i vad som sker under julhandeln, och andra högtider, är förmodligen betalleverantörerna och fraktbolagen. Dessa brukar även komma med olika rapporter om hur det faktiskt går för e-handeln.

Vi vet alla att information är makt och vi tänkte nu lägga makten i e-handlarnas händer. Det är inte gratis (dock kostnadsfritt) utan för att få en unik inblick i svensk e-handel behöver du dela med dig av din egen data.

Annons

"Analytics-konto för hela E-handeln"

Vi har de senaste månaderna jobbat på en statistiktjänst för svensk e-handel som baseras på Googles tjänst Analytics, som är mycket vanlig bland e-handlare.

Tjänsten går under det mycket fantasifulla namnet Ehandel.se Analytics och för att få veta mer om den tänkte vi ställa några frågor till Dan Nilsson som lett utvecklingen.


Vad är Ehandel.se Analytics?

Man kan se det som ett Google Analytics-konto för hela e-handeln. Genom att butiker delar sitt Analytics-konto med oss kan vi beräkna snitt för olika branscher och se trenderna för hela e-handeln.

Varför ska man som e-handlare gå med i tjänsten?

Annons

Drömmen är att ingen ska behöva fundera på om det är vädret eller semestrar som ställer till det nu i sin butik utan istället få det svart på vitt. En annan fördel är att ta reda på vad man är bra eller dålig på jämfört med snittet i en bransch. Kanske har du hög konvertering med låg snittorder jämfört med snittet, men utan data kan man bara gissa. Det fina i kråksången är att om man inte delar med sig, får man heller inte se datan. Endast de som delar data med tjänsten och bidrar till de andra användarna, får ta del av den samlade datan.

Kan någon se enskilda butikers data?

Nej, absolut inte. Vi vet att om e-handlare ska använda denna tjänst måste vi ha deras förtroende till 100 procent. Därför har vi lagt ner majoriteten av utvecklingstiden på att bygga ett säkert system där enskilda butikers data aldrig kan identifieras. Det enda man kan se är aggregerade medelvärden på branschnivå, och branscher blir bara sökbara om tillräckligt många butiker finns i varje så att man ej ska kunna identifiera en enskild butiks data. Man kan även när som helst radera sin data helt och hållet ur systemet.

Vad kommer statistiken att användas till?

Det primära syftet är att ge ett mervärde till våra e-handlare, men för oss är det ju också ett jättebra sätt att få bra trender för e-handeln att skriva nyheter om. Sen är det även ett bra sätt för mig att lindra min ångest en solig sommardag när vi säljer dåligt och jag kan se att alla andra också gör det.


Det handlar alltså om en helt ny analystjänst där du kan se vad som händer i din bransch eller inom hela e-handeln. Du kan kolla upp saker som till exempel konvertering och snittorder. Några utdrag ur den gemensamma datan finner du nedanför:


Intäkter per dag under julhandeln 2012:


(1 november - 24 december)


Mobila besökare per månad 2012:


(Mobila besökare i rött, Alla besök i blått)


Antal order per vecka över årsskiftet:

(oktober 2012 - mars 2013)

Vi har i skrivande stund ett 20-tal testare av tjänsten så det finns redan idag data att tillgå, vilken ni kan se delar av ovanför. För att ta del av den är det bara att registrera sig på hemsidan för Ehandel.se Analytics. Vilket också kommer att förbättra statistiken.

I sitt Google Analytics-konto har man kanske en massa olika webbsidor, inte bara nätbutiker, och vid registreringen får man givetvis välja vilka webbplatser man delar med sig av.

Förhoppningsvis kan denna tjänst komma till användning för alla e-handlare och göra e-handelslandskapet ännu mer transparent.

Vi är i alla fall spända inför julhandeln 2013 då vi för första gången faktiskt kommer att kunna se försäljningsutvecklingen i realtid. Men allt detta är förstås bara möjligt om ni delar med er av er egen data.

Registrera dig alltså för Ehandel.se Analytics här!

Annons