Annons

Våra norska grannar rustar för Black Friday

Våra norska grannar rustar för Black Friday

2014-11-20 08:28

I Sverige håller vi sakta men säkert på att ta till oss den stora shoppingdagen Black Friday. I Norge har man kommit lite längre och många e-handlare har använt dagen som en start på julhandeln i flera år. Flera av dem har också märkt av en markant försäljningsökning jämfört med en vanlig dag.

Igår berättade vi om hur CDON Group och flera andra svenska e-handlare gör sig redo för Black Friday. En shoppingdag som kommit att bli startskottet för julhandeln i USA, men även på många andra håll.

Ett land som var snabba med att ta till sig dagen är Norge och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker. Under förra året var det flera av dem som såg en tiofaldig ökning jämfört med en vanlig dag.

– Black Friday är en stor dag för oss och flera nätbutiker som har fokuserat på Black Friday har skaffat sig mycket värdefull erfarenhet, säger Gerhard Anthun från branschorganisationen, Distansehandel Norge.

Komplett kampanj

Komplett, som vill bli Nordens svar på Amazon, har kört Black Friday i fem år och e-handelsjätten har goda minne från dagen.

– Även om julhandeln startat så smått redan innan den 28 november, är Black Friday dagen då julhandeln verkligen kommer igång. Vi kommer att ha massor av aktiviteter och bra erbjudanden precis som tidigare år, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef för Komplett.no.

Och man är inte ensamma. Sportsmann.no rustar just nu också inför vad som komma skall.

– Vi hade en mycket framgångsrik kampanj förra året med tidningsannonser, Facebookkampanjer och mailutskick till befintliga kunder. Vi planerar samma sak i år med rabatter på upp till 70 procent på kläder och träningskläder, säger Stian Bjørnebekk på Sportmann.no.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta