Värderingen av Zalando sågas av IT-investerare

Investmentbolaget Kinneviks e-handelsportfölj har omvärderats av aktiemarknaden och aktien har rusat på börsen den senaste tiden. Modesajten Zalando som värderas till mellan 50-100 miljarder kronor har en stor del detta. It-investeraren Staffan Persson ställer sig dock frågande till värderingen, och kallar den för ett skämt i en intervju med Dagens industri.

Kinnevik har stigit som en raket på stockholmsbörsen de senaste månaderna. Mycket tack vare bolagets ompositionering från traditionell industri till e-handel, och framförallt har investeringarna man gjort i e-handelssajten Zalando spelat en stor roll.

Modesajten finns idag på 13 europeiska marknader och har visat upp en imponerande tillväxt. Under årets andra kvartal ökade nettoomsättningen med 70 procent, jämfört med samma period förra året, till 437 miljoner euro.

Annons

För årets första sex månader visar man också upp starka siffror. Nettoomsättningen landade på 809 miljoner euro. En ökning med nästan 72 procent jämfört med första halvåret 2012 då omsättningen stannade på 471 miljoner euro.

Och nu värderas bolaget till över 50 miljarder kronor av flera analyshus. Investmentbanken Goldman Sachs nöjer sig inte där och värderar Zalando, som Kinnevik äger 36 procent av, till nästan 100 miljarder kronor.

En femtedel av H&M

För att få ett litet perspektiv på den värderingen så har den svenska klädjätten H&M ett börsvärde på cirka 450 miljarder kronor. Och att Zalando värderas så högt är något Staffan Persson, en av Sveriges framgångsrikaste it-investerare, är helt oförstående till.

Staffan Persson har med sina privata investmentbolag Swedia Capital och Zimbrine gjort en hel del uppmärksammade affärer sedan 90-talet. Bland annat har han varit framgångsrik ägare i bolag som Neonet, Kentor, Unibet och Eniro. Värderingen av Zalando skakar han dock bara på huvudet åt.

– Kan jag sälja Zalando till en femtedel av H&M:s värde skulle jag ringa Goldman Sachs och be dem göra affären. Även om jag tvingas ge 15 procent i rabatt, säger Staffan Persson i en intervju med Dagens industri.

Han säger också att han följt Kinneviks strategiskifte från mer traditionell industri till e-handel och hur de satsat åtskilliga miljarder kronor riskkapitalbolaget Rocket Internet. En strategi han ställer sig frågande till.

– Jag har stor respekt för Kinnevik generellt. Men i det här fallet förstår jag faktiskt inte hur man resonerar. Historiskt har Kinnevik varit extremt duktiga på att bygga upp egna bolag som till exempel Tele2 och MTG, men nu väljer man i stället att ta rygg på de här bröderna, säger Staffan Persson.

Annons

En stor röd lampa

Bröderna han syftar på är såklart Oliver, Marc och Alexander Samwer som grundat Rocket Internet. Och han verkar inte särskilt imponerad av de tyska brödernas skapelser.

– Kinnevik som investmentbolag väljer att investera i ett annat investmentbolag. Många mellanhänder ska alltså dela på meravkastningen. Om Rocket haft en unik idé hade det kanske funnits en logik, men här handlar det ju om att Rocket kopierar amerikanska koncept och startar samma verksamhet på andra marknader. Den tidiga succén med skobolaget Zappos, som köptes av Amazon, vill många göra om.

Staffan ger inte heller mycket för en del av de uttalande som Oliver Samwer gjort på senare tid. Bland annat har han påstått att man ska ”sänka” Ikea och ”utklassa” H&M.

– Sådana balla uttalanden ger uppmärksamhet och kan dra till sig investerare. För mig är det bara en stor röd lampa. Jag är väldigt förvånad att Kinnevik vågar allokera så mycket pengar till Rocket. Att utmana bolag som H&M och Ikea i deras kärnverksamhet är onödigt svårt. Risken att projektet slutar i tårar är för stor.

 

Källa: Dagens industri

Annons