Väskan utsedd till tidernas första Digitala Gasell

I 13 år har Dagens Industri utsett årets Gaseller, Sveriges snabbast växande företag. I år har en ny kategori tillkommit, den Digitala Gasellen. När priset delades ut vid den årliga Gasellgalan gick det till Västeråsföretaget Väskan som genom sin satsning på e-handel ökat sin tillväxt och nått såväl nya kundgrupper som marknader.

Priset delades ut i samarbete med Google och bakgrunden till det nya priset är insikten om att Internet har blivit en oerhört viktig faktor för de svenska företagens tillväxt och framgång. Familjeföretaget Väskan, som är en av landets äldsta väsk- och handskbutikskedjor, blev tidernas första vinnare av priset med motiveringen:

“Vinnaren av Sveriges Digitala Gasell 2012 har funnits i snart 75 år och gått från en butik till flera. Deras steg ut på Internet skedde 2008 och sedan dess har webbförsäljningen vuxit till att stå för halva omsättningen. Och framtidsambitionen är stor. I en tid då 7 av 10 svenskar handlar på internet har vinnaren på exemplarist sätt förstått hur och var de bäst hittar, når och fångar in såväl sina befintliga som nya kundgrupper. De är kort och gott en stor inspirationskälla kring hur man tar steget från offline till online!”


Annons

Andreas Wahlsten på Väskan var glad över utmärkelsen och kommenterade det så här:

– Vi insåg ganska tidigt att det finns en geografisk begränsning i att enbart ha fysiska butiker. Med satsningen på webbutik och onlinemarknadsföring så når vi helt enkelt fler, både i Sverige och resten av världen. Nätet har varit en avgörande faktor för oss och kommer utan tvekan vara vår tillväxtmotor även framöver.

Sex lokala vinnare

Kriterierna för att bli utsedd till en Digital Gasell är att företaget har anpassat sin affär till att möta konsumenternas nya onlinedrivna beteende, och använder Internet och dess möjligheter för att växa sin egen eller andras affär.

– Våra studier visar att de svenska företag som anammar internet växer betydligt snabbare än de som inte gör det. Väskan är ett utmärkt exempel på ett företag som gjort resan från att ha sitt skyltfönster ut mot gågatan till att ha hela Sverige och världen som marknad. I en tid då 7 av 10 svenskar handlar på nätet är de en förebild, säger Stina Honkamaa, Sverigechef på Google.

Sex lokala vinnare har under hösten utsetts i en landsomfattande Gasellturné, bland dem fanns bland annat även e-handlarna Tailorstore och Stayhard som vi nämnt tidigare.

Källor: Press (1, 2)

Annons