Annons

Vår nya tjänst ger unik inblick i Sveriges E-handel

Vår nya tjänst ger unik inblick i Sveriges E-handel

2013-04-19 16:35

Det är samma visa varje år när julhandeln börjar närma sig för Sveriges e-handlare. Vi sitter där och väntar och ser andra berätta hur försäljningen dragit igång. Man känner sig ofta ensam och isolerad. Även vi på Ehandel.se sitter utan data på vad som egentligen händer bakom kullisserna. I dag tänkte vi dock ändra på det med lanseringen av en ny tjänst.

De som har den bästa inblicken i vad som sker under julhandeln, och andra högtider, är förmodligen betalleverantörerna och fraktbolagen. Dessa brukar även komma med olika rapporter om hur det faktiskt går för e-handeln.

Vi vet alla att information är makt och vi tänkte nu lägga makten i e-handlarnas händer. Det är inte gratis (dock kostnadsfritt) utan för att få en unik inblick i svensk e-handel behöver du dela med dig av din egen data.

"Analytics-konto för hela E-handeln"

Vi har de senaste månaderna jobbat på en statistiktjänst för svensk e-handel som baseras på Googles tjänst Analytics, som är mycket vanlig bland e-handlare.

Tjänsten går under det mycket fantasifulla namnet Ehandel.se Analytics och för att få veta mer om den tänkte vi ställa några frågor till Dan Nilsson som lett utvecklingen.


Vad är Ehandel.se Analytics?

Man kan se det som ett Google Analytics-konto för hela e-handeln. Genom att butiker delar sitt Analytics-konto med oss kan vi beräkna snitt för olika branscher och se trenderna för hela e-handeln.

Varför ska man som e-handlare gå med i tjänsten?

Drömmen är att ingen ska behöva fundera på om det är vädret eller semestrar som ställer till det nu i sin butik utan istället få det svart på vitt. En annan fördel är att ta reda på vad man är bra eller dålig på jämfört med snittet i en bransch. Kanske har du hög konvertering med låg snittorder jämfört med snittet, men utan data kan man bara gissa. Det fina i kråksången är att om man inte delar med sig, får man heller inte se datan. Endast de som delar data med tjänsten och bidrar till de andra användarna, får ta del av den samlade datan.

Kan någon se enskilda butikers data?

Nej, absolut inte. Vi vet att om e-handlare ska använda denna tjänst måste vi ha deras förtroende till 100 procent. Därför har vi lagt ner majoriteten av utvecklingstiden på att bygga ett säkert system där enskilda butikers data aldrig kan identifieras. Det enda man kan se är aggregerade medelvärden på branschnivå, och branscher blir bara sökbara om tillräckligt många butiker finns i varje så att man ej ska kunna identifiera en enskild butiks data. Man kan även när som helst radera sin data helt och hållet ur systemet.

Vad kommer statistiken att användas till?

Det primära syftet är att ge ett mervärde till våra e-handlare, men för oss är det ju också ett jättebra sätt att få bra trender för e-handeln att skriva nyheter om. Sen är det även ett bra sätt för mig att lindra min ångest en solig sommardag när vi säljer dåligt och jag kan se att alla andra också gör det.


Det handlar alltså om en helt ny analystjänst där du kan se vad som händer i din bransch eller inom hela e-handeln. Du kan kolla upp saker som till exempel konvertering och snittorder. Några utdrag ur den gemensamma datan finner du nedanför:


Intäkter per dag under julhandeln 2012:


(1 november - 24 december)


Mobila besökare per månad 2012:


(Mobila besökare i rött, Alla besök i blått)


Antal order per vecka över årsskiftet:

(oktober 2012 - mars 2013)


Vi har i skrivande stund ett 20-tal testare av tjänsten så det finns redan idag data att tillgå, vilken ni kan se delar av ovanför. För att ta del av den är det bara att registrera sig på hemsidan för Ehandel.se Analytics. Vilket också kommer att förbättra statistiken.

I sitt Google Analytics-konto har man kanske en massa olika webbsidor, inte bara nätbutiker, och vid registreringen får man givetvis välja vilka webbplatser man delar med sig av.

Förhoppningsvis kan denna tjänst komma till användning för alla e-handlare och göra e-handelslandskapet ännu mer transparent.

Vi är i alla fall spända inför julhandeln 2013 då vi för första gången faktiskt kommer att kunna se försäljningsutvecklingen i realtid. Men allt detta är förstås bara möjligt om ni delar med er av er egen data.

Registrera dig alltså för Ehandel.se Analytics här!

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

basse1985
2013-04-19 16:57

Är det någon som gör en sådan här tjänst så är det Dan. Superbra!

mrichardsson
2013-04-19 17:31

Så klockrent! Bra jobbat Dan!

mavraj
2013-04-19 20:21

Grymt jobbat grabbar!

Jimmy Öström
2013-04-20 15:56

Ja denna tjänsten är riktigt nice, testat den ett bra tag och oj oj oj vilka siffror man får fram. Men ju fler som väljer att dela med sig av sina siffror desto bättre kommer detta bli.

Tummen upp för Dan och co

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem