Annons

Våra norska grannar rustar för Black Friday

Våra norska grannar rustar för Black Friday

2014-11-20 08:28

I Sverige håller vi sakta men säkert på att ta till oss den stora shoppingdagen Black Friday. I Norge har man kommit lite längre och många e-handlare har använt dagen som en start på julhandeln i flera år. Flera av dem har också märkt av en markant försäljningsökning jämfört med en vanlig dag.

Igår berättade vi om hur CDON Group och flera andra svenska e-handlare gör sig redo för Black Friday. En shoppingdag som kommit att bli startskottet för julhandeln i USA, men även på många andra håll.

Ett land som var snabba med att ta till sig dagen är Norge och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker. Under förra året var det flera av dem som såg en tiofaldig ökning jämfört med en vanlig dag.

– Black Friday är en stor dag för oss och flera nätbutiker som har fokuserat på Black Friday har skaffat sig mycket värdefull erfarenhet, säger Gerhard Anthun från branschorganisationen, Distansehandel Norge.

Komplett kampanj

Komplett, som vill bli Nordens svar på Amazon, har kört Black Friday i fem år och e-handelsjätten har goda minne från dagen.

– Även om julhandeln startat så smått redan innan den 28 november, är Black Friday dagen då julhandeln verkligen kommer igång. Vi kommer att ha massor av aktiviteter och bra erbjudanden precis som tidigare år, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef för Komplett.no.

Och man är inte ensamma. Sportsmann.no rustar just nu också inför vad som komma skall.

– Vi hade en mycket framgångsrik kampanj förra året med tidningsannonser, Facebookkampanjer och mailutskick till befintliga kunder. Vi planerar samma sak i år med rabatter på upp till 70 procent på kläder och träningskläder, säger Stian Bjørnebekk på Sportmann.no.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta