Krönika: Uppgång och fall – lärdomar från nätbokhandeln

Boktuggs chefredaktör om risken att bli utbytt om du inte följer med i utvecklingen.

Amazon började med böcker för att det var en utmärkt produkt att sälja på nätet. Många unika produkter men rejäla produktdatabaser och oömma varor att skicka med posten bara man emballerat dem.

Det är nu 20 år sedan de svenska nätbokhandlarna Bokus och Adlibris såg dagens ljus och vilken otrolig resa de har gjort. Till en början skakade de fysiska bokhandlarna på huvudet och suckade att “de flesta läsare vill trots allt känna på böckerna och bläddra i dem innan de köper”. Kanske såg de inte ett större hot från nätbokhandeln än från bokklubbarna.

Annons

Bleknade i jämförelse med e-handeln

Men det visade sig snabbt att läsarna inte behövde bläddra i några böcker. Baksidestexter och omslag, som enligt undersökningar är vad kunderna fattar köpbeslut på i bokhandeln, var det inga problem att förmedla på nätet. Dessutom - plötsligt var man inte begränsad av hyllutrymmet och även en välsorterad bokhandel med 30 000 titlar bleknar i jämförelse med de miljontals titlar som blev tillgängliga för svenska kunder hos Bokus och Adlibris.

Idag omsätter Bokus och Adlibris tillsammans över två miljarder kronor i Sverige. De är ohotade och till de fysiska bokhandlarnas skräck så fortsätter de växa. I takt med att konsumenterna lärt sig e-handla allt möjligt så ökar de även sina köp av böcker på nätet.

Allt detta bidrar till nätbokhandelns uppgång som fortfarande pågår. Nu är det dags för nätbokhandelns fall som kanske ligger runt hörnet.

Lärdomen för svenska e-handlare

Det är nämligen här som alla e-handlare kan lära något av nätbokhandlarnas misstag. Till skillnad från sin förebild (?) borta i USA så har de svenska kollegorna varit rätt dåliga på att flytta försäljningen från fysiska pappersvaror till digitala eböcker och ljudböcker. Till och med riktigt dåliga.

När Amazon aggressivt lanserade Kindle och gjorde vad de kunde för att flytta sina kunder dit, så duttade Bokus med Dito och Adlibris med Mondo. Sidoprojekt istället för kärnverksamhet. Det innebär att de fortfarande står och stampar.

Påhejade av papperskramare i branschen så har man sagt till varandra att folk kanske inte vill läsa på skärm utan faktiskt koppla av med den tidlösa och fantastiska produkten pappersboken. Och eftersom eboksförsäljningen inte växt sådär ruggigt mycket så har statistiken gett dem rätt - utan att de reflekterat över att de själva var en anledning till utvecklingen. Eller bristen på utveckling.

Missionerade hos förlag

Istället kom Storytel och smög i skuggan. Eller, de presenterade och missionerade hos både förlag och andra aktörer om att streaming och abonnemang borde vara något för böcker. Ljudböcker som konsumenterna tröttnat på eftersom de fortfarande mest erbjöds antingen i form av travar med cd-skivor (en bok kan vara 15-20 skivor!) eller som nedladdningsbara MP3-filer som krävde viss datorvana för att flytta till rätt mappar och starta i musikspelare. Men i branschen var folk tveksamma och lilla Storytel som omsatte några miljoner var inget hot.

Det första kvartalet 2017 hade Storytel drygt 241 000 betalande abonnenter - enbart i Sverige. De räknar med 250 000 till sommaren. Samtidigt passerar de nu 100 miljoner kronor i streamingintäkter - på ett kvartal. Helåret 2017 kommer Storytel kanske att sälja digitala böcker (ljudböcker och eböcker) för uppåt 400 miljoner kronor.

Annons

Är det någon som tror att vi närmar oss en punkt när detta faktiskt kommer att påverka bokförsäljningen hos Adlibris och Bokus?

Flytten online inte slutdestination

Böcker följer mönstren från musik- och filmindustrin, även om den inte är likvärdig förstås. Men även andra branscher kommer att påverkas på motsvarande sätt. Om du som e-handlare lyckats flytta försäljning från fysiska butiker till nätbutiker så är det inte säkert att det är slutstationen. Kan dina produkter digitaliseras eller ersättas av digitala produkter? Säljer du något som skulle kunna skrivas ut på en 3D-skrivare?

Där har du något att fundera över. När Bokus fick nya ägare i veckan så utgår jag ifrån att streaming och digitala böcker är något som kommer att hamna högt upp på agendan under resten av året. På samma sätt som du bör ställa dig frågan - What would Amazon do? 

Fotnot: Storytel har 85% av den svenska streamingmarknaden för böcker. Utmanarna Nextory och BookBeat (som ägs av Bonniers som också äger Adlibris) delar på resten och är enligt bedömare ungefär lika stora.

Annons