SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Vad är en kundvänlig betallösning?

Vad är en kundvänlig betallösning?

2018-02-26 06:00

Ingen har väl undgått att en betallösning som utgår från kundens perspektiv konverterar bättre. Men vad innebär det? Vad är egentligen en kundvänlig betallösning? Här är tre komponenter som en kundfokuserad betallösning bör uppfylla för att säkerställa en hög konverteringsgrad; enkelhet, tydlighet och säkerhet.

Enkelhet

A & O i en betallösning är att det går snabbt för kunden att ta sig igenom kassan och samtidigt säkerställa att alla kunduppgifter är korrekta. Det kan innebära att man inte behöver lämna sidan vid bank- och kortbetalning. Eller att betallösningen, vid återkommande köp, kommer ihåg kundens uppgifter, som till exempel mejladress, namn och adress – något som förbättrar köpprocessen och gör det enklare för kunden att slutföra köpet. Att spara kundens uppgifter blir allt viktigare i takt med att mobiltelefonen tar över som den primära enheten när ett köp genomförs online.

Tydlighet

Otydlighet i köpprocessen kan skapa distraktioner som leder till avbrutna köp och onödiga ärenden till kundtjänst. En checkout bör tydligt visa vilka betalsätt kunden kan välja mellan och vad köpet kostar, inkluderat alla tillägg, som till exempel fakturaavgifter och fraktkostnad, så att kunden inte upplever att kostnaden är högre än förväntat i ett senare skede. Det ska också vara tydligt vilka steg som återstår och vad som händer när man klickar sig vidare så att kunden känner sig trygg när köpet väl genomförs. Vid otydlighet finns risk att kunden känner sig osäker, vilket kan leda till att kunden lämnar checkouten.

Det är viktigt att komma ihåg att kunden är i checkouten för att slutföra sitt köp. Därför bör man undvika distraktioner som rabattkoder, nya erbjudanden och merförsäljning i detta skede. Risken är stor att detta leder till att kunden lämnar kassan för att exempelvis försöka leta efter en rabattkod för att sedan inte återvända. Kommunikationen här ska därför vara tydlig, kort och koncis. Merförsäljningen bör istället komma antingen i skedet innan kunden besöker kassan eller när köpet är genomfört.

Säkerhet

Den allra viktigaste parametern för en kundvänlig betallösning är dock säkerheten. Om kunden inte känner sig trygg genom köpprocessen ökar chansen för att kunden hoppar av och konverteringen minskar. När e-handeln var ung upplevde många konsumenter en osäkerhet kring att genomföra köp online. En vanlig frågeställning förr var:

”Är det verkligen säkert att lämna ut mina kortuppgifter till den här aktören?”

Sedan dess har branschen utvecklats kraftigt, men det finns fortfarande ett arbete kvar att göra. Konsumenter ställer, och ska ställa höga krav på säkerhet när de lämnar ut sina uppgifter. Detta gäller i högsta grad när man skriver in sina personuppgifter. Likväl som att man inte vill blir lurad och förlora sina pengar, vill man inte heller att ens kontaktuppgifter ska spridas utan samtycke eller att en kreditupplysning genomförs utan ens vetskap.  Det är därför viktigt att skapa en igenkänningsfaktor i betallösningen, där det känns tryggt och säkert att handla.

Utgå alltid från slutkundens perspektiv och beteende vid upphandling av e-handelslösning. Genom att beakta de tre faktorerna enkelhet, tydlighet och säkerhet har du förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen i jakten på konvertering. Är du intresserad av att läsa hur andra har tänkt? Läs om hur MM Sports gick tillväga när de bytte checkout här.

 

 

Om Collector Banks Checkout: 
Collector Checkout är utvecklad med fokus på kundupplevelsen. Alla de viktiga betalsätten är samlade i en och samma lösning och dina kunder kan välja mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning. Till skillnad från andra betallösningar kan du som e-handlare själv bestämma om du vill ta ut fakturaavgift, och kostnaden tillfaller i så fall dig. Collector Checkout har även en Instant buy-funktion, som innebär att kunden kan genomföra sitt köp direkt på produktsidan, utan att gå till kassan. 
Kontakt: 
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se 

 

 

Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta