Annons

Vad hände på Nordic eCommerce Summit 2012

Vad hände på Nordic eCommerce Summit 2012

2012-05-15 11:46

Ni har förmodligen inte missat att Sverigest mest glamourösa e-handelsevenemang gick av stapeln i förra veckan. Vi sände det mesta live och för er som missade detta finns nu alla föredrag hos Nordic eCommerce Knowledge. Vill ni veta vad som egentligen hände på Nordic eCommerce Summit och mellan föredragen skall ni dock läsa vidare.

Söker ni en sammanfattning tar ni er enklast till Sara Öhmans blogg där hon har gjort ett hästjobb i att plita ner det som sades. Vår bloggaren Katrin Lundgren har även skrivit ner sina synpunkter på evenemanget, där hon satt i panelen, och de är inte bara positiva.


Sarah om maskrosbarnet E-handel

De flesta är dock eniga om att Sarah Wittbom även i år gjorde ett mycket bra jobb som moderator. Hon inledde evenemanget med en saga om maskrosbarnet e-handel. Där e-handeln föds och får kämpa igenom svårigheter likt maskrosen blommar genom asfalt. Catharina Östlund skriver om denna saga och konferensen.

Det man möts av först när man kommer till Nordic eCommerce Summit (NES) är utställningshallen där det i år även serverades lunch, fika osv. Denna hall är också där allt mingel sker och nu var det en mycket trevligare plats än förra året. Skillnaden var att det i år inte fanns några avdelningar eller bås. I stället var hela utställningshallen öppen och du kunde vandra fritt mellan de olika leverantörernas bord.


Här börjar konferensen (foto: Sïmon)

En stor del av konferensen är givetvis mötet mellan människor och därmed gjorde den luftigare utställningshallen mer än man kan tro. Vi mötte till och med folk som sade sig vara där endast för nätverkandet.

Vad var sämre än förra året?

 

Föreläsningarna på scen var det inget fel på. De var minst lika inspirerande som tidigare, om inte bättre då Sarah hämtat upp vissa e-handlare ifrån sina källare och fått dem att dela med sig. Många var imponerade av Mikael "Stålmannen" Olander och Pär Svärdson. Dessa framgångsrika e-handlare delade mig sig fritt och var ödmjuka men samtidigt roliga att lyssna på.

Det som saknades på scen var frågor ifrån panelen, något som Katrin även tagit upp. Många föreläsare drog tydligen ut på tiden vilket inte lämnade tid över till frågor utifrån, via t.ex. Twitter. Intressanta frågeställningar och små avbrott ifrån det övergripande spåret på scenen var det som saknades i år.

Fortfarande en superkonferens

 

Deltagare som inte varit med tidigare år var dock inte berörda av detta utan de verkade vara nöjda med det mesta. De vi pratade med förklarade hur denna konferens hade fått alla andra att blekna i jämförelse, även i år lyftes den över Webbdagarna av många.


Per Strid delade publiken

Något vi märkte var att föreläsningarna var mer polariserande än föregående år. För att ta ett extremt exempel kan vi nämna Per Strid som grävde sig djupt ner i Stardolls databaser. Detta föredrag älskades av många medan vissa somnade på fläcken. Detta var något som märktes i mindre form över flera föredrag. Dock är det sannolikt ett tecken på att många tog med sig något de älskade ifrån konferensen, istället för en massa mumbo-jumbo, vilket även bekräftades när vi pratade med folk.

Äntligen lite lönsamhet

 

I år handlade det om allt ifrån att mäta och analysera till social e-handel. Det mest uppskatade spåret för många e-handlare var dock att fokus nu låg på lönsamhet. Detta ämne diskuterades djupt, där tidigare nämnda Mikael Olander och Pär Svärdson hade en stor roll. Pär berättade bland annat hur de hos Adlibris bodde på studenthem när de besökte bokmässor. Detta när de traditionella bokhandlarna bodde på fina hotell.


Rikard har svårjobbade kunder

Rikard Westberg på Tonerlagret hade även en mycket populär dragning om just lönsamhet. Hans kunder är tydligen missnöjda redan när de kommer till butiken vilket givetvis är en jobbig sits för en e-handlare. Fredrik Hammarqvist på GrandShoes berättade också om hur man når lönsamhet i en mycket smal nisch, som stora skor. Det fanns mycket att ta med sig ifrån Rikard och Fredriks föredrag.

Klarna Checkout och Tictail

 

Under Nordic eCommerce Summit 2012 hade vi även två stora lanseringar. Först ut var Sebastian Siemiatkowski på Klarna som "lanserade" deras nu inte så hemliga kassa, även kallad superkassan i vårt forum. Lanseringen följdes dock av ett antiklimax då vi inte fick se något av kassan när han var på scenen. Resten av konferensen gick det dock att testa kassan, som heter Klarna Checkout, i deras monter. Vi har även en intervju med Sebastian här.


Tictail-grabbarna inväntar lanseringen

Efter Klarnas lansering var det dags för grabbarna bakom Tictail att kliva upp på scenen. Det var ett gäng ganska nervösa unga entreprenörer som dock sprudlade av positiv energi. De berättade om resan mot denna nya e-handelsplattform, Tictail, som skall göra det lika enkelt att starta en e-handel som en blogg. Grabbarna avslutade med att öppna tjänsten för allmänheten, dock i beta-version.

Nordic eCommerce Award

 

Annons
Annons

På kvällen, den första dagen, var det dags för årets e-handelsfest. Denna gång bjöds det på ståbord och buffé med plockmat. Detta var både positivt och negativt. Folk rörde sig givetvis mycket mer och diskussionerna flödade. Problemet uppstod under pristutdelningen då det blev lite rörigt och svårt att få fokus på scenen. Det var helt enkelt roligare att snacka e-handel för många. För Kodmyran Katrin var även ståborden ett problem då hon blivit lurad att införskaffa klackskor.

Vinnarna detta år

 

Det har varit fritt fram att nominera inom alla kategorier, utom till Årets leverantör där endast e-handlare fått nominera. Vi vet även att det har varit en kompetent jury bakom priserna detta år.

Priserna som delades ut under Nordic eCommerce Award
Kristian Hagset presenterar vinnarna

Utmärkelsen Årets kunskapsspridare, som togs hem av vår egen Dan Nilsson förra året, tilldelades i år en e-handlare som många känner till. Peter Höjman som bland annat står bakom e-handelsträffen Emeet blev detta års kunskapsspridare. Han var mycket rörd över utmärkelsen och hade, i äkta e-handelsmanér, flugit upp till festen efter en hård dags arbete på Billigaarbetsklader.se.

Joakim Naumburg tar emot priset för Årets prestation
Joakim Naumburg tar emot priset för Årets prestation

Årets prestation gick till Stayhard och Joakim Naumburg som även delat med sig på scenen under dagen. Årets e-handlare tog Scandinavian Photo hem och bästa kundupplevelse för 2012 fick CDON. Årets leverantör gick till Klarna för deras arbete med att föra e-handeln framåt.

Carl Waldekranz på Tictail är mycket glad denna dag
Carl Waldekranz på Tictail slappnar av efter lanseringen

Vad som hände resten av kvällen stannar hos de som var där. Vi kan dock meddela att det började dansas mitt på utställningsgolvet. Ni kan få en liten inblick via våra bilder från Nordic eCommerce Award.

En annan vinnare under NES var gruppträningstjänsten Shapy.se som tog hem Klarnas tävling Tillväxtjakten och 50 000 kronor.

Dag två och avslutning

 

Den andra dagen av NES var fylld av att mäta och analysera, t.ex. från Per Strid på Stardoll som vi tidigare nämnt. Ett föredrag som var speciellt populärt kring detta ämne var det av Fyndiq-killarna Dinesh och Fredrik. De stod för ett fartfyllt framträdande som bjöd på siffror och konkreta tips. Detta föredrag avslutades i soffan med en intressant diskussion tillsammans med Fyndiq-investeraren Jan Carlzon.


Dinesh, Fredrik och Jan "SAS-janne" Carlzon i soffan

I soffan avslutades även hela evenemanget men med Gary Vaynerchuk som gäst, förra årets huvudtalare. Gary bjöd mer på inspiration än på några nya insikter sedan förra året. Han är dock ett energiknippe och laddade förmodligen de flesta inför att ta tag i de punkter man samlat ihop under konferensen. Denna energi var välbehövlig då de flesta var helt utpumpade efter en e-handelsfest på två dagar. Det var dock en ganska skön trötthet man stod inför efter denna konferens.


Gary avslutade Nordic eCommerce Summit 2012

Det fanns som sagt några saker vi fann bättre förra året. Samtidigt var det flera saker som fungerade mycket bättre i år, exempelvis minglet. Sarah Wittbom skapade även en avslappnad atmosfär på scenen, likt tidigare år, och lyckades därmed få intressanta e-handlare att öppna upp.

Det är alltid en trevlig stämning på Nordic eCommerce Summit och faktum kvarstår att detta är Sveriges största evenemang för e-handlare och definitivt det mest glamourösa.

Vi ses igen nästa år!

 

Missa inte detta:

 

Alla föredrag på Nordic eCommerce Summit 2012
Tjugo trevliga intervjuer från NES 2012
Mingelbilder från Nordic eCommerce Award

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta