Annons

Vägrar pressa priserna - snuddar vid 12 miljoner Christofer Åslund, vd på Cleancut.se

Vägrar pressa priserna - snuddar vid 12 miljoner

2019-07-11 13:46

Cleancut växer med lönsamhet.

Cleancut.se är e-handeln som har nischat sig på japanska kockknivar och knivslipning. Genom sin onlinebutik säljer de knivar och slipstenar till kunder i Sverige och Europa. Företaget, som etablerades 2007, har förutom sin webbshop också två fysiska butiker i Stockholm. 

Trots att de är en relativt liten aktör på marknaden ökar de sitt resultat stadigt varje år. Detta lyckas de med utan att pressa sina priser eller att ha kampanjer. Prisdumpning och massförsäljning är inte något som Cleancuts vd Christofer Åslund tror på.

Omsatte nästan 12 miljoner 

För helåret 2018 omsatte de 11,8 miljoner kronor, jämfört med 10,6 miljoner kronor året innan. Deras resultat för 2018 blev 2,4 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner kronor för samma period året innan.

Christofer Åslund beskriver tillväxten som organisk men stabil och säger att försäljningen tuffar på i samma utvecklingstakt i år. Nyckeln till deras framgång tror han är att de har vågat nischa sig och satsa på egna varumärken. 

- Om vi inte hade specialiserat oss på det vi brinner för så hade vi inte haft någon egentlig konkurrensstyrka jämfört med de stora aktörerna i branschen. Kunderna uppskattar expertkunskap och möjlighet att klämma och känna på ett stort urval av varor. Fastfood shopping i all ära, men det finns ingen känsla i det, säger Christofer Åslund till Ehandel.se.

Lojala kunder, ett unikt utbud och kunskap som berikar kunden tror Christofer Åslund är ett framgångsrikt recept för att kunna lyckas utan att ha kampanjer.  

Annons
Annons

Glesare på gågatan

Cleancuts typiska kund är en matintresserad man eller kvinna i åldern 30 till 50. 

- Betydligt fler män än kvinnor lägger pengar på redskapen och det är inget snack om att killar gillar prylar. För många blir knivar och matlagning en nyttohobby att nörda ner sig lite i.

Kockar är annars en stor målgrupp och Christofer Åslund menar att Cleancuts varumärke är betydligt starkare på restauranger. Samtidigt ser han att mycket av kundernas köpbeteende har förändrats då handeln har digitaliserats. 

- Vi ser redan en förändring i köpbeteendet. Hornsgatan har redan blivit glesare på spatserande och shoppingsugna människor samtidigt som vår e-handel ökar både inom Sverige och till övriga världen. Jag tror att vi behöver förändra utformningen av butiken i framtiden, säger han och fortsätter:
- Att sitta och vänta på kunden räcker inte eftersom kunderna inte fysiskt rör sig kring butiken på samma sätt. Vi ser exempelvis ett skriande behov av utbildning på knivslipning, så pass att vi faktiskt inte hinner med att utbilda.

En möjlighet, menar han, är att korta ner butikens öppettider och använda de timmarna till att utbilda kunderna i hur man slipar knivar.

- Där är vi inte ännu, men det är ett exempel på hur butiker kan anpassa sig för att vara fortsatt relevanta i konkurrensen med e-handel och shoppingcenter. Lite upplevelseshopping helt enkelt.

Malin Johannesson

Reporter

Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons
Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta