Vaimo vill ge sina kunder en språngbräda in i Asien

Vaimo vill ge sina kunder en chans på den asiatiska e-handelsmarknaden genom ett samarbete med ett av kontinentens största e-handelsbolag.

Plattformsleverantören Vaimo, som arbetar med open source-plattformen Magento, har ingått ett strategiskt partnerskap med det asiatiska e-handelsbolaget Transcosmos. Något man hoppas ska göra det lättare för Vaimos kunder att ta sig in på den asiatiska e-handelsmarknaden.

I samband med affären blir Transcosmos minoritetsägare i Vaimo. Inga siffror nämns men enligt David Holender, vd på Vaimo, stärker man samtidigt upp bolagets finanser för en fortsatt tillväxt.

Annons

– Dessutom stärker vi vårt erbjudande gentemot våra kunder eftersom vi nu, via transcosmos, kan stödja dem i alla led när de vill expandera till den snabbt växande, men komplexa, asiatiska e-handelsmarknaden, säger David Holender.

Svår marknad att nå

Transcosmos grundades 1966 i Japan och är idag noterat på Tokyo-börsen. Bolaget har sedan dess expanderat i Sydostasien och resten av världen och har idag över 35 000 anställda i 18 länder.

Företaget hjälper e-handlare som vill etablera sig i Asien inom en rad olika områden. Som till exempel utveckling av e-handelssajter, marknadsföring, lager- och logistiklösningar. Vaimo, som nu hoppas snabba upp sin globala expansion, hoppas att detta är något deras kunder kan gynnas av.

− För många av våra kunder är Asien en väldigt attraktiv marknad, men också en marknad som är svår att förstå och nå. Via Transcosmos kan vi erbjuda supporten, kunskapen och nätverket till våra nya och nuvarande kunder som vill ta det stora steget och expandera till Asien, säger David Holender.

Annons