Annons

Välas chef om butikerna som lämnar: Niklas Blonér, centrumchef Väla

Välas chef om butikerna som lämnar: "Alltid tråkigt"

2018-09-10 13:31

"Ett stort intresse för att göra nya etableringar".

Köpcentret Väla Centrum utanför Helsingborg öppnade 1974 och lockar numera runt 10 miljoner besökare per år. Men trots det stora kundunderlaget händer det att butiker inte får verksamheten i köpcentret att fungera.

"En av våra dyraste butiker"

På senare tid har både inredningskedjan Granit och datorbutiken Webhallen stängt sina butiker på Väla. För åtminstone Webhallens del var det svårigheter att få lönsamhet i projektet, som låg till grund för beslutet.

- Vår butik i Väla har inte haft den utveckling vi hade hoppats på rent omsättningsmässigt. Detta kombinerat med det faktum att den varit, relativt sett, en av våra dyraste butiker i form av hyra, drift och produktion samt att vi gjort punktinsatser som "inte bitit" i regionen, gjorde att vi tog beslutet att stänga ner butiken i år, skrev Webhallens marknadschef Anton Nilsson till redaktionen i samband med stängningen.

LÄS ÄVEN: E-handelskedja stänger butik efter svag försäljning

Men från Väla Centrums sida håller man inte med om att butikshyrorna skulle ligga på en för hög nivå. Trots den allt tuffare konkurrensen från exempelvis e-handeln, har gallerian inga problem med att få sina lokaler uthyrda.

- I dagsläget är båda lokalerna redan uthyrda. Vi på Väla har den fördelen att listan på koncept som vill komma och etablera sig här är relativt lång och vi ser att det finns ett stort intresse för att göra nya etableringar, skriver Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum, till Ehandel.se.

Tuff konkurrens gav svagare försäljning

Han menar att det är "helt rimligt" att ett köpcentrum som Väla - med 200 butiker - också har ett visst utbyte av utbudet.

Annons
Annons
- Det är såklart alltid tråkigt när någon väljer att stänga, men samtidigt behöver vi få tillgång till lokaler till alla nya koncept och butiker som vill etablera sig i vår region. Vi ser inget orimligt i det.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Att just Webhallen och Granit inte lyckades nå önskade volymer hos Väla, tror Niklas Blonér beror på att de båda är verksamma inom nischer där konkurrensen är ganska tuff, vilket alltså har lett till för låg försäljning.

- Hyreskostnaden måste, som du förstår, sättas i relation till omsättning och i de exempel du skriver har man inte kommit upp i rätt nivå tillräckligt snabbt. Anledningen till detta kan analyseras och beskrivas på flera sätt. Såklart fungerar inte allt, ej heller på Väla, avslutar Niklas Blonér.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta