Välas chef om butikerna som lämnar: ”Alltid tråkigt”

"Ett stort intresse för att göra nya etableringar".

Köpcentret Väla Centrum utanför Helsingborg öppnade 1974 och lockar numera runt 10 miljoner besökare per år. Men trots det stora kundunderlaget händer det att butiker inte får verksamheten i köpcentret att fungera.

"En av våra dyraste butiker"

På senare tid har både inredningskedjan Granit och datorbutiken Webhallen stängt sina butiker på Väla. För åtminstone Webhallens del var det svårigheter att få lönsamhet i projektet, som låg till grund för beslutet.

Annons

- Vår butik i Väla har inte haft den utveckling vi hade hoppats på rent omsättningsmässigt. Detta kombinerat med det faktum att den varit, relativt sett, en av våra dyraste butiker i form av hyra, drift och produktion samt att vi gjort punktinsatser som "inte bitit" i regionen, gjorde att vi tog beslutet att stänga ner butiken i år, skrev Webhallens marknadschef Anton Nilsson till redaktionen i samband med stängningen.

LÄS ÄVEN: E-handelskedja stänger butik efter svag försäljning

Men från Väla Centrums sida håller man inte med om att butikshyrorna skulle ligga på en för hög nivå. Trots den allt tuffare konkurrensen från exempelvis e-handeln, har gallerian inga problem med att få sina lokaler uthyrda.

- I dagsläget är båda lokalerna redan uthyrda. Vi på Väla har den fördelen att listan på koncept som vill komma och etablera sig här är relativt lång och vi ser att det finns ett stort intresse för att göra nya etableringar, skriver Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum, till Ehandel.se.

Tuff konkurrens gav svagare försäljning

Han menar att det är "helt rimligt" att ett köpcentrum som Väla - med 200 butiker - också har ett visst utbyte av utbudet.

- Det är såklart alltid tråkigt när någon väljer att stänga, men samtidigt behöver vi få tillgång till lokaler till alla nya koncept och butiker som vill etablera sig i vår region. Vi ser inget orimligt i det.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Att just Webhallen och Granit inte lyckades nå önskade volymer hos Väla, tror Niklas Blonér beror på att de båda är verksamma inom nischer där konkurrensen är ganska tuff, vilket alltså har lett till för låg försäljning.

Annons

- Hyreskostnaden måste, som du förstår, sättas i relation till omsättning och i de exempel du skriver har man inte kommit upp i rätt nivå tillräckligt snabbt. Anledningen till detta kan analyseras och beskrivas på flera sätt. Såklart fungerar inte allt, ej heller på Väla, avslutar Niklas Blonér.

Annons