Annons

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

2018-12-18 11:00

Flera miljarder via nätet.

Juletider och välgörenhet går som alltid hand i hand. E-handlare brukar också ställa upp med olika insamlingsinitiativ. Nyligen berättade bland annat Apotea att de infört "avrunda uppåt" i sin e-handelskassa.

LÄS ÄVEN: Apotea tar avrunda uppåt till nätet - hoppas fler ska bidra

Nu meddelar betaljätten DIBS att all välgörenhet verkar vara på väg ut på nätet. Allt fler svenskar skänker pengar online och enligt DIBS undersökning så skänks det nu flera miljarder via nätet.

- Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. Svenskarna ger även mest i hela Norden, och kvinnor och äldre är dem som ger i högst utsträckning, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Där dagens och framtidens givare finns"

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, uppmanar nu alla välgörenhetsorganisationer att inte missa “e-handelståget” för välgörenhet.

Annons
Annons
- Det är väldigt viktigt att vara digitalt driven och finnas i alla kanaler där givarna finns. Det finns många organisationer som bara ställt in skorna på den digitala fotbollsplanen. Mitt råd är att prioritera kanalerna på nätet där dagens och framtidens givare finns, säger Patrik Müller.

22 procent skänker online

Samtidigt räknar man med att den traditionella insamlingsbössan snart är ett minne blott. Det som kan sätta spiken i kistan är nya betalsätt som Swish och den minskande andelen kontanter.

- Drygt en femtedel (22 procent) av svenskarna har skänkt pengar på nätet de senaste tre månaderna, vilket är en ökning med fyra procentenheter mot förra året. Kvinnor ger i betydligt högre utsträckning än män, 27 procent mot 18 procent av männen, konstaterar DIBS.

Välgörenhet via sociala medier

Hos Alzheimerfonden, som bidrar till forskningen kring demenssjukdomar, så ska den “digitala” välgörenheten ha tagit ordentlig fart.

- Den digitala kanalen har exploderat för oss sedan vi startade den. Vår kommunikation når och berör många på framför allt sociala medier, och då är det viktigt att kunna donera pengar till oss direkt i den digitala kanalen, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare på Alzheimerfonden.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta