Annons

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

2018-12-18 11:00

Flera miljarder via nätet.

Juletider och välgörenhet går som alltid hand i hand. E-handlare brukar också ställa upp med olika insamlingsinitiativ. Nyligen berättade bland annat Apotea att de infört "avrunda uppåt" i sin e-handelskassa.

LÄS ÄVEN: Apotea tar avrunda uppåt till nätet - hoppas fler ska bidra

Nu meddelar betaljätten DIBS att all välgörenhet verkar vara på väg ut på nätet. Allt fler svenskar skänker pengar online och enligt DIBS undersökning så skänks det nu flera miljarder via nätet.

- Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. Svenskarna ger även mest i hela Norden, och kvinnor och äldre är dem som ger i högst utsträckning, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Där dagens och framtidens givare finns"

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, uppmanar nu alla välgörenhetsorganisationer att inte missa “e-handelståget” för välgörenhet.

Annons
Annons
- Det är väldigt viktigt att vara digitalt driven och finnas i alla kanaler där givarna finns. Det finns många organisationer som bara ställt in skorna på den digitala fotbollsplanen. Mitt råd är att prioritera kanalerna på nätet där dagens och framtidens givare finns, säger Patrik Müller.

22 procent skänker online

Samtidigt räknar man med att den traditionella insamlingsbössan snart är ett minne blott. Det som kan sätta spiken i kistan är nya betalsätt som Swish och den minskande andelen kontanter.

- Drygt en femtedel (22 procent) av svenskarna har skänkt pengar på nätet de senaste tre månaderna, vilket är en ökning med fyra procentenheter mot förra året. Kvinnor ger i betydligt högre utsträckning än män, 27 procent mot 18 procent av männen, konstaterar DIBS.

Välgörenhet via sociala medier

Hos Alzheimerfonden, som bidrar till forskningen kring demenssjukdomar, så ska den “digitala” välgörenheten ha tagit ordentlig fart.

- Den digitala kanalen har exploderat för oss sedan vi startade den. Vår kommunikation når och berör många på framför allt sociala medier, och då är det viktigt att kunna donera pengar till oss direkt i den digitala kanalen, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare på Alzheimerfonden.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta