Annons

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

Välgörenheten goes e-handel - Swish spiken i kistan för bössan

2018-12-18 11:00

Flera miljarder via nätet.

Juletider och välgörenhet går som alltid hand i hand. E-handlare brukar också ställa upp med olika insamlingsinitiativ. Nyligen berättade bland annat Apotea att de infört "avrunda uppåt" i sin e-handelskassa.

LÄS ÄVEN: Apotea tar avrunda uppåt till nätet - hoppas fler ska bidra

Nu meddelar betaljätten DIBS att all välgörenhet verkar vara på väg ut på nätet. Allt fler svenskar skänker pengar online och enligt DIBS undersökning så skänks det nu flera miljarder via nätet.

- Allt fler svenskar skänker pengar till välgörenhet via nätet, nu för 2,8 miljarder kronor om året. Svenskarna ger även mest i hela Norden, och kvinnor och äldre är dem som ger i högst utsträckning, skriver DIBS i ett pressmeddelande.

"Där dagens och framtidens givare finns"

Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, uppmanar nu alla välgörenhetsorganisationer att inte missa “e-handelståget” för välgörenhet.

Annons
Annons
- Det är väldigt viktigt att vara digitalt driven och finnas i alla kanaler där givarna finns. Det finns många organisationer som bara ställt in skorna på den digitala fotbollsplanen. Mitt råd är att prioritera kanalerna på nätet där dagens och framtidens givare finns, säger Patrik Müller.

22 procent skänker online

Samtidigt räknar man med att den traditionella insamlingsbössan snart är ett minne blott. Det som kan sätta spiken i kistan är nya betalsätt som Swish och den minskande andelen kontanter.

- Drygt en femtedel (22 procent) av svenskarna har skänkt pengar på nätet de senaste tre månaderna, vilket är en ökning med fyra procentenheter mot förra året. Kvinnor ger i betydligt högre utsträckning än män, 27 procent mot 18 procent av männen, konstaterar DIBS.

Välgörenhet via sociala medier

Hos Alzheimerfonden, som bidrar till forskningen kring demenssjukdomar, så ska den “digitala” välgörenheten ha tagit ordentlig fart.

- Den digitala kanalen har exploderat för oss sedan vi startade den. Vår kommunikation når och berör många på framför allt sociala medier, och då är det viktigt att kunna donera pengar till oss direkt i den digitala kanalen, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare på Alzheimerfonden.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta