Vanbruun fyller 5 år – omsätter nu 33 miljoner

"Kan tyvärr inte påverka människor att gifta sig i högre utsträckning".

Den 1 april 2014 lanserade e-handelsföretaget Vanbruun.com sin allra första sajt. Det innebär alltså att företaget fyllde fem år i början av den här veckan. I samband med det passar grundaren och vd:n Victor Halvarsson på att delge lite färska försäljningssiffror.

Under 2018 omsatte Vanbruun 32,7 miljoner kronor, vilket var en bit under de 40 miljoner som bolaget hade satt upp som mål för året. Det var dock ett rejält lyft från de 25 miljoner som omsättningen kom upp i 2017.

Annons

LÄS ÄVEN: Vanbruuns diamantsuccé: Slog 25 miljoner kronor

- Vår nya site och lansering mot Norge drog ner omsättningen samtidigt som vi sett att marknaden inte är så stor som vi hoppats. Vi är dock fortsatt lönsamma med en vinst om 1,7 miljoner kronor som vi återinvesterat 100 procent av i bolaget. Faktum är att vi inte har plockat ut en krona sedan bolaget startade trots att vi är lönsamma för fjärde året i rad. Vi har hela tiden återinvesterat pengarna i bolaget, skriver Victor Halvarsson i ett mejl till Ehandel.se.

Försenad sajt gav minskad försäljning

Under det gångna året har Vanbruun bland annat investerat i e-handelsleverantören Easycom, samt lanserat en ny hemsida ihop med e-handelsleverantören Webbhuset.

- Den känns verkligen framtidssäker men blev tyvärr mycket försenad, vilket gjorde att det blev ett struligt år - försäljningsmässigt. Försäljningen rent av minskade under vissa månader i tredje och fjärde kvartalet.

Hur ser målet ut för 2019?

- Vi siktar mot 50 miljoner kronor. Jag gillar att sätta höga mål så även om vi inte når dem till 100 procent så är det ok. Vår site är inte helt hundra än, men den känns riktigt bra vilket förstås är skönt. Jämfört med den gamla så är det en enorm skillnad. Men vi har lärt oss att det viktigaste inte är en bra site utan ett bra erbjudande.

Under det kommande året planerar Vanbruun att intensifiera sitt miljöarbete, bland annat genom att erbjuda kunderna smartare förpackningar.

"Den svenska marknaden är mättad"

Sen gäller det förstås att fortsätta att öka försäljningen och på den fronten har Vanbruun redan fått en stark inledning på året. Under Q1 växte bolagets försäljning med 35 procent, vilket innebär att bolaget just nu taktar en omsättning på 40-45 miljoner kronor för helåret.

Annons

- Vi måste få igång Norge på allvar samt påbörja Danmark senare i år. För vår del är det svårt att växa mer i Sverige eftersom marknaden för vigsel- och förlovningsringar har ett tak. Vi kan tyvärr inte påverka människor att gifta sig i högre utsträckning. På ett sätt är det tråkigt att branschen inte är större - den svenska marknaden för våra produkter online är mer eller mindre mättad nu av oss och de andra aktörer som finns. Så vår tillväxt ligger i att bli stora utomlands, avslutar Victor Halvarsson.

Annons