Annons

Våra norska grannar rustar för Black Friday

Våra norska grannar rustar för Black Friday

2014-11-20 08:28

I Sverige håller vi sakta men säkert på att ta till oss den stora shoppingdagen Black Friday. I Norge har man kommit lite längre och många e-handlare har använt dagen som en start på julhandeln i flera år. Flera av dem har också märkt av en markant försäljningsökning jämfört med en vanlig dag.

Igår berättade vi om hur CDON Group och flera andra svenska e-handlare gör sig redo för Black Friday. En shoppingdag som kommit att bli startskottet för julhandeln i USA, men även på många andra håll.

Ett land som var snabba med att ta till sig dagen är Norge och Black Friday har under många år använts som en start på julhandeln för många norska nätbutiker. Under förra året var det flera av dem som såg en tiofaldig ökning jämfört med en vanlig dag.

– Black Friday är en stor dag för oss och flera nätbutiker som har fokuserat på Black Friday har skaffat sig mycket värdefull erfarenhet, säger Gerhard Anthun från branschorganisationen, Distansehandel Norge.

Komplett kampanj

Komplett, som vill bli Nordens svar på Amazon, har kört Black Friday i fem år och e-handelsjätten har goda minne från dagen.

– Även om julhandeln startat så smått redan innan den 28 november, är Black Friday dagen då julhandeln verkligen kommer igång. Vi kommer att ha massor av aktiviteter och bra erbjudanden precis som tidigare år, säger Ingebjørg Tollnes, kommunikationschef för Komplett.no.

Och man är inte ensamma. Sportsmann.no rustar just nu också inför vad som komma skall.

– Vi hade en mycket framgångsrik kampanj förra året med tidningsannonser, Facebookkampanjer och mailutskick till befintliga kunder. Vi planerar samma sak i år med rabatter på upp till 70 procent på kläder och träningskläder, säger Stian Bjørnebekk på Sportmann.no.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

Annons
Annons
E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta