Annons

Varannan svensk handlade klappar på nätet E-handel var grej of the day i årets julhandel

Varannan svensk handlade klappar på nätet

2016-12-29 09:38

Mest av alla e-handlar folk mellan 30 och 50.

Andelen svenskar som köper julklapparna online har ökat år för år. Således var det kanske inte förvånande att PostNords prognos även för årets julhandel var att andelen skulle öka ytterligare.

De flesta inte ungdomar

Det har den mycket riktigt gjort och hälften av svenska folket - 49 procent - handlar numera minst en julklapp på nätet. De allra flesta som e-handlar julklappar är dessutom inte ungdomar, som många kanske tror, utan konsumenter i åldrarna 30-49. I det åldersspannet hade två tredjedelar köpt minst en julklapp på nätet.

Totalsumman sannolikt högre än beräknat

Enligt PostNords prognos skulle den totala summan som svenskarna lade på e-handlade klappar öka från cirka fem miljarder till 6,2 miljarder. När den nya mätningen gjordes den 19 december hade summan dock endast ökat till 5,6 miljarder, men medräknat de sista och mest intensiva dagarna innan julafton tror PostNord att den slutliga summan kan ha landat på över 7 miljarder - alltså ungefär en miljard mer än beräknat.

En tredjedel av klapparna köptes online

Även andelen klappar som handlas online ökar, precis som förutspått. De 28 procenten av julklapparna som e-handlades i fjor ökade i år till 35 procent. Över en tredjedel av julklapparna som svenskarna lägger under granen är alltså numera inköpta på nätet.

Undersökningen visar också att den vanligaste klappen som e-handlas är produkter i kategorin böcker/media samt att 87 procent av de tillfrågade var nöjda med sitt senaste e-handelsköp. Endast tre procent var missnöjda.

I undersökningen har 2000 personer tillfrågats om sina julklappsinköp till och med den 19 december. Den genomfördes av Kantar SIFO på uppdraga av PostNord.

Annons
Annons

 

LÄS ÄVEN: Kunderna vågade vänta: 18 dec small det till ordentligt

 

 

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta