SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Carismar
Varför bygger framgångsrika e-handlare kundvärde och varumärke istället för IT-lösningar?

Varför bygger framgångsrika e-handlare kundvärde och varumärke istället för IT-lösningar?

2019-01-14 08:00

E-handelsinvesterarna Eequity rekommenderar alltid sina kunder att outsourca IT-utvecklingen, men vad är det man riskerar om man väljer att addera IT-utveckling i affärsmodellen?

 

Har du någon gång hört talas om en fysisk butiksägare som snickrar sin egen inredning och sedan sätter upp den? 

Inte? Vi misstänkte det.

Har du någon gång hört talas om en e-handlare som utvecklar sin egen webshop? 

Vi är hundra procent säkra på att du har det, och kanske är du eller ditt företag en av dessa e-handlare.

Om vi backar bandet lite, varför startar man en e-handel från första början? 

Vi tror att man startar en e-handel för att man har identifierat ett behov på marknaden som man kan tillgodose genom att sälja sina produkter/tjänster. 

Varför väljer e-handlare att expandera sin ursprungliga affärsmodell till att även innefatta utveckling av IT-lösningar? 

E-handel och teknik är så klart starkt förknippade med varandra, men det är butiksinredning och butiker också, det innebär inte att butiksägaren snickrar ihop sina egna hyllor eller kassadiskar.

Tre primära orsaker till att vi tror att IT-lösningar blir en del av affärsmodellen

1. Lockelse av att det är gratis och fritt
Det finns många open source plattformar med tillhörande plugins som är gratis att ladda ner och använda. Men man underskattar tiden det tar att implementera och underhålla dessa lösningar och  de är både mer tids och kostnadssinneffektivt än "färdiga" e-handelslösningar.

2. Övertro på att behoven är unika
Ofta överskattar man uniciteten i det egna behovet och tror att all funktionalitet måste skräddarsys. Väldigt få e-handlare har en affärsmodell och tillhörande behov som är så unika att ingen gjort det tidigare och att hjulet måste uppfinnas helt från scratch.

3. Backendfunktionaliteten glöms bort
Ofta läggs fokus på att skapa ett snyggt yttre och backend funktionaliteten och dess skalbarhet glöms helt bort. Utmaningen med e-handel idag är att skapa det komplexa ekosystem som besökaren aldrig men som organisationen skall jobba i varje dag. Det krävs många års erfarenhet av systemarkitekturuppbyggnad för att skapa en välsynkroniserad och skalbar backendinfrastruktur som är lätthanterligt och tidseffektiv

Har man som mål att växa krävs det att alla de centrala delarna (PIMWMSCRM & ERP) har automatiserade processer och flöden som snabbt kan hantera en volymökning utan att lönsamheten påverkas negativ.

Vilka risker finns det med att bedriva intern IT-utveckling?

Minskad konkurrenskraft i erbjudandet – Att bedriva teknisk utveckling, sälja, bygga varumärke och utveckla erbjudande är en stor utmaning som väldigt få organisationer har resurser och kompetenser för att bemästra.

Felprioriterade resurser - Att bedriva teknisk utveckling är resurskrävande och begränsade resurser är en kritisk faktor hos i princip alla företag. Med det sagt är det en väldigt stor risk att man tar resurser från andra delar av organisationen och att dessa delar blir eftersatta.

Långsam utvecklingshastighet - Den tekniska utvecklingen går väldigt snabbt framåt och att hänga med i det höga tempot kräver en mängd olika specialkompetenser. Det är stor risk att den interna utvecklingen inte hänger med i samma tempo och att det skapas en teknisk skuld.

Hög sårbarhet i organisationen– Utvecklare/programmerar är en av de mest eftertraktade kompetenserna idag och att tillgodose deras behov är svårt. Vad händer när utvecklaren/utvecklarna en dag slutar och det inte går att hitta nya?

Tips

E-handelsinvesterarna Eequity rekommenderar eller snarare kräver att de e-handlare som det ingår samarbete med inte skall bedriva någon egen utveckling eller äga sina system och vi håller verkligen med!

De flesta sätter ihop långa kravspecifikationer som oftast bara fokuserar på det visuella och de system som organisationen skall jobbas i glöms helt bort.

Vårt tips är istället att använda så kallade "user stories" och skriva ner hur ni vill jobba i backend och använda det som ett underlag vid upphandlingen istället.

Carismars e-handelsfilosofi

Vi tror att receptet för att bli en konkurrenskraftig och framgångsrik e-handlare är att man fokusera till 100 % på att bygga kundvärde, varumärke, kundlojalitet, sälja och bemöta kunderna!

Har du tappat fokus på kunden, tröttnat på långsamma administrativa processer eller vill du öka utvecklingshastigheten?

Kontakta oss!

Om Carismar:
Vill du veta mer om hur vi kan ersätta er interna IT-avdelning eller hur vi gör när vi skräddarsyr e-handelslösningar?
Kontakt: 
John Larzon, Sales & Marketing Manager
Office:  + 46 8 522 922 61
Cell:     + 46 760 05 01 05
E-mail: Larzon@carismar.com

Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta