”Världen behöver inte en hyfsad version av Amazon”

Ebays VD, Devin Wenig, vill inte vara som Amazon och levererar hellre en miljard unika produkter inom tre dagar än toapapper inom en timme.

Ebay har så smått hamnat i skuggan av Amazon de senaste åren. När man under förra året knoppade av PayPal i ett separat bolag var det många som trodde att Ebay skulle få det ännu svårare att hävda sig i e-handelsvärlden.

Det har dock gått bättre än väntat och e-handlaren har under de senaste kvartalen ökat både omsättning och antalet aktiva köpare. Samtidigt letar Ebay nya sätt att växa, både via andra dotterbolag, men även genom att förändra sin egen modell och enligt bolagets VD, Devin Wenig, är man idag inte bara ett ställe där folk köper begagnade saker.

Annons

– I själva verket utgör begagnatförsäljningen en liten och minskande andel av vår verksamhet. Ebay är inte längre en auktionssajt och det är därför vi säljer saker till ett värde av 90 miljarder dollar årligen, konstaterade Wenig under Code Conference tidigare i veckan.

Försöker inte vara som Amazon

Wenig påpekade även att många har en uppfattning om att Ebay försöker och vill vara som Amazon. Något som han bestämt tog avstånd ifrån och enligt Wenig behöver världen inte en nästan lika bra version av Amazon, utan ett bättre Ebay.

– Jag skulle hellre ha en miljard unika produkter som levereras om tre dagar än en miljard förbrukningsvaror som levereras inom en timme. Det är vår affärsidé och det är det som gör oss unika.

Annons