Världens minsta e-handel: ”Konsumenterna styr”

"E-handel kan vara så mycket mer än det är idag".

Maria Trapp och Marcus Bergman grundade företaget Galantus, som investerar i och utvecklar samhällsnyttiga projekt, våren 2017. Nu har duon lanserat en egen e-handel, med ett nytt koncept. 

– Vi vill inte använda stora ord men vi tror att det vi gjort är näst intill unikt, åtminstone i textilbranschen, säger Maria Trapp till Ehandel.se.

Annons

Göteborgaren Maria Trapp har ett förflutet inom bergmaterialindustrin och som teknikkonsult inom samhällsbyggnad. Marcus Bergman kommer från Borås och har en bakgrund inom ekologisk bomullsodling. Han har även varit hållbarhetschef på en av Sveriges modekedjor.

Tillsammans har de skapat Onedearthing.com som de kallar för "världens minsta webbshop". One Dear Things koncept går ut på att endast sälja en produkt i taget. 

Grundarduon vill således ifrågasätta och utmana masskonsumtionen. 

– One Dear Thing är ett projekt i vårt företag - och vårt varumärke. Vi vill visa att det är möjligt att arbeta transparent och hållbart genom hela värdekedjan och även utmana tanken om e-handel som masskonsumtion, säger Marcus Bergman till Ehandel.se och fortsätter:

– Med våra erfarenheter från textilindustrin ville vi också visa omvärlden hur många produktionssteg en textilprodukt går igenom och på så vis förklara varför textilier är värdefulla, och få folk att tänka till innan de handlar.

LÄS ÄVEN: Transparens börjar bli en trend - H&M följer efter

Tog ett år att tillverka

Den nya webbutiken säljer i dagsläget till nästan hela Europa och Nordamerika. Den första produkten, One Dear Thing #1, som är ett bäddset finns i en upplaga på drygt 2000 produkter och tog nästan ett år att tillverka. Under det året färdigställdes även webbshoppen samt lager och logistik.

 – Det finns även några “additional items” såsom extra örngott, vita underlakan och ett bäddset för baby. Bäddsetet för baby lät vi göra för att utnyttja så mycket tyg som möjligt och slippa spill i slutet på en tygrulle. Av dessa additional items finns några hundra stycken, säger Maria Trapp och berättar vidare:

Annons

– Vi planerar att lansera en ny produkt när den första sålt slut. Vi kan inte tidsbestämma detta. Det är konsumenterna som styr, men vi har redan tankar om och har delvis förberett nästa produkt som inte nödvändigtvis behöver vara textil. Det viktiga är att vi har möjlighet att delta under produktionsresan.

Den första produktens design är inspirerat av, och till förmån för, organisationen Läkare utan gränser – dit tio procent av försäljningen går.

För duon är det viktigt att hålla koll på hela produktionsprocessen från odling till paketering. Bomullen, som One Dear Things produkter tillverkats av, odlas och vävs i Peru, trycks i Italien sedan sker sömnaden i Estland där även paketeringen görs för hand. 

LÄS ÄVEN: Filippa K: "Våra konkurrenter blev överraskade"

Men ur hållbarhetsperspektivet kanske man kan ifrågasätta hur bra det är att frakta allting mellan länderna. 

– Vi har förlagt produktionen så lokalt vi kan. Och vi har konsekvent valt att använda både den bästa råvaran och de bästa processerna. Självklart hade det varit fint om allt kunde ske i Sverige, men det är svårt med textila produkter idag. Verksamheter och industrier finns inte kvar. Vi vill istället göra vårt bästa för att berätta historien om produktens resa. Vi vill vara så transparenta det bara går och ge kunden mycket kunskap för att förstå värdet och allt arbete bakom. Många vet inte så mycket om den textil de äger eller vad som krävs för tillverkning av kvalitetsvaror, säger Marcus Bergman.

Vill skapa en ny shoppingvana

Att bara sälja en produkt åt gången, och att ägna hela sajten åt att återge varans produktionsresa ska ge produkten mervärde och lyfta betydelsen av varje enskilt köp. Duon vill skapa en ny shoppingvana som ska vara motsatsen till masskonsumtion.

– Vi tycker att e-handel skulle kunna vara så mycket mer än det är idag. Själva formatet är ju perfekt för att ge mycket information om en produkt, att verkligen bidra till att en produkts historia når fram till kunden. Men istället verkar nätet bestå av e-handlare som lägger ut hundratals produkter utan någon som helst berättelse, säger Maria och tillägger:

– Vi vill berätta för konsumenten det vi kallar för produktens ”Journey” - varans unika tillverkningsväg - som vi hoppas man tycker är spännande och intressant att ta del av. 

Hur har responsen varit hittills?

– Det går inte över en natt att göra ett varumärke känt. Vi jobbar tålmodigt för att bygga en grupp följare som gillar vad vi gör och som förhoppningsvis vill samla på One Dear Thing. Vi är glada över att så många gillar vår idé och vi märker att många förstår oss och att det finns en längtan efter mer utsökta ting, berättar Maria och fortsätter: 

– Försäljningen har startat, men vi hoppas att den ökar i och med publicitet och kännedom. Vi planerar och hoppas att sälja ut större delen av One Dear Thing #1:s upplaga under 2019. Hittills har försäljningen bara skett i Sverige, men vi håller på att arbeta för en lansering på internationella marknader också. 

LÄS ÄVEN: ASKET vill slippa "made in"

Annons