Världens starkaste björn ger Tidningskungen ett lyft

Många har utropat papperstidningens död, men på Tidningskungen.se är bilden tydligen en helt annan. Trycket på sajten har aldrig varit större och gamla trotjänare som Bamse och Illustrerad Vetenskap levererar som aldrig förr.

Det är många som tror att papperstidningen snart gjort sitt. I kombination med att surfplattorna gjort sitt intåg har de digitala tjänsterna som säljer lösnummer och prenumerationer av tidningar och magasin blivit allt fler.

Men än verkar inte de prassliga versionerna ha spelat ut sin rätt. På Tidningskungen.se ser ett redan bra år ut att få en fantastisk avslutning.

Annons

– Att julen innebär högtryck är inget nytt för oss men att öka med över 20 procent från redan höga nivåer i december 2012 är oväntat. Vi har under flera år sett god tillväxt under årets övriga månader men befarade att vi redan nått taket under julhandeln. Men så var inte fallet, säger Björn Karlström, e-handelsspecialist på Tidningskungen.se.

Orsakerna bakom rusningen är flera. Den klassiska barntidningen Bamse har stått för en imponerande tillväxt samtidigt som bättre sökordsoptimering gör att både longtail och storsäljare säljer bättre.

– Bamse har alltid varit en av våra starkaste jultitlar tillsammans med andra barntidningar och Illustrerad Vetenskap. I år rusar dock efterfrågan och vi ser en ökning med 56 procent jämfört med samma period i december 2012. Redan efter den 16 december hade Bamse sålt fler prenumerationer än under hela december 2012, säger Björn Karlström.

Från betalt till organiskt sök

Google är för många e-handlare en viktig källa för trafik till sajten, så även för Tidningskungen. För prenumerationssajten står normalt sett den betalda trafiken för störst del av trafik och intäkt, men denna jul har det skett ett trendbrott enligt Björn.

– Den betalda söktrafiken har historiskt varit viktigare för oss sett till omsättning, medan den organiska varit mindre tongivande. Men denna jul har den organiska trafiken under december dubblat sin andel. Utfallet har vida överträffat förväntningarna trots att sajtoptimeringen vässats extra mycket under 2013. Lagom till julhandeln har vi kunnat skörda frukten av det långsiktiga arbetet. Den organiska trafiken är över 50 procent, och antal köp är upp med hela 111 procent.

Under sommaren lanserades även en ny version av Tidningskungen.se, något som även det spelar in i framgången under julhanden. Bland annat har sajten fått bättre kontrast för en enklare navigering och så har man förbättrat produktsöket.

– Den nya sajten ger oss kraftigt förbättrade kampanjmöjligheter. Det tillsammans med bättre konverteringsgrad som den nya sajten gett bidrar även de till det resultat vi nu uppnår, säger Björn Karlström.

Källa: Press

Annons

Annons