Annons

Varmt höstväder hade en kylig effekt på E-handeln

Varmt höstväder hade en kylig effekt på E-handeln

2014-10-16 08:23

Storbritanniens näthandel visar upp kalla siffror för september månad. Försäljningen på nätet ökade med blygsamma 7 procent jämfört med samma period 2013. Det är den lägsta tillväxttakten sedan 2010 och ett ovanligt varmt vädret får bära hundhuvudet.

Efter starka tillväxtsiffror i juli och augusti var förra månaden betydligt sämre för e-handeln i Storbritannien. Nya siffror från IMRG och Capgemini visar att tillväxten för september stannade på 7 procent jämfört med förra året.

Det är den näst sämsta tillväxtsiffran någonsin, och den lägsta sedan 2010. Totalt spenderades det uppskattningsvis 8,2 miljarder pund online, och de som såg sämst tillväxt var de renodlade e-handlarna, 5 procent. Multikanalhandlare landade något högre med 8 procent.

Bottennotering för m-handeln

Mest tydligt var det inom kategorin kläder, här såg man en tillväxt på blygsamma 0,3 procent. Skor såg en tillväxt på 4,5 procent, elektronik 15 procent medan accessoarer var månadens vinnare med en ökning på 48 procent jämfört med förra året.

Andra positiva noteringar är att om man räknar ihop hela tredje kvartalet så landar tillväxten ändå på 13 procent. Den mobila handeln stannar dock av med en tillväxttakt på 29 procent. En bottennotering och en betydlig nedgång från 36 procent som var det tidigare bottenrekordet.

– Den ovanligt varmt vädret förra månaden hade uppenbarligen en negativ effekt på e-handeln, särskilt när det gäller kläder. Men det är inte första gången vi ser att väder som inte är normalt för årstiden har en skadlig effekt på e-handeln, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta