Varning för returtricket: ”Se upp med vad du tar emot”

E-handlare uppmanas till försiktighet.

Som e-handlare måste man förstås följa distanshandelslagen, vilket innebär att kunden alltid har rätt till öppet köp. Men även om man är skyldig att ta emot returer så finns det anledning att ibland säga nej.

"Ofta används den äkta förpackningen"

Åtminstone enligt Svensk Handel som går ut och varnar för en typ av bedrägerier som kan vara extra vanlig såhär års.

Annons
Annons

- Svensk Handel vill varna för en typ av bedrägeri som kan vara aktuellt i mellandagarna. Bedragaren utnyttjar öppet köp och returnerar en piratkopia av den äkta varan. För att försvåra för butiken används ofta den äkta förpackningen. Butiken riskerar att drabbas ekonomiskt och förtroendemässigt, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Det som ser ut som en äkta vara som kommer i retur, kan alltså i själva verket vara en kopia som lämnas in av en bedragare som i sin tur hoppas på att få en äkta produkt i retur. Det förekommer både att piratkopior och plagiat skickas in på ovanstående sätt.

- Se upp med vad du som butik tar emot, skriver Svensk Handel.

Svårt för experter att skilja åt

Enligt Svensk Handel görs 60 procent av alla piratkopior i Kina, varifrån de sedan säljs till Europa via e-handel. Ofta är kopiorna så skickligt gjorda att de till och med för butikspersonalen kan vara svåra att skilja från den äkta varan.

- Om till och med vi som experter har svårt att se skillnad på äkta varor och piratkopior från billiga e-handelssajter så kan man tänka sig att det är en näst intill omöjlig uppgift för den gemene konsumenten, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!