Varor saknades vid leverans – PostNord lade ner anmälan

Skadade eller försvunna varor måste reklameras samma dag som paketet tas emot om det ska bli tal om ersättning.

Det var tidigare i somras som en kund hos e-handlaren CoolStuff ska ha fått ett paket som visade sig sakna en del av de skickade varorna. Paketet ska ha vägt ungefär lika mycket när CoolStuff och PostNord vägde det, vilket enligt CoolStuff tyder på att alla varor fanns med när PostNord fick paketet. E-handlaren vände sig till PostNord för att anmäla förlusten och i samband med det kräva ersättning för de saknade varorna.

Kunden skulle utomlands

Beskedet blev dock att reklamationen lades ner eftersom anmälan gjordes för lång tid efter det att förlusten upptäckts. Enligt PostNords villkor ska synliga skador anmälas direkt och dolda skador ska anmälas inom sju dagar.

Annons
Annons

- Jag kan inte kommentera vad som eventuellt hänt mellan mottagandet och reklamationen men generellt sett så ska saknat innehåll anmälas direkt eller inom ett dygn från mottagande, säger Stefan Helander, chef för reklamationer på PostNord Sverige.

CoolStuffs Patrik Weiland, som har fört dialog med PostNord angående ärendet över Twitter, menar att en snabb reklamation inte var möjlig i det här fallet eftersom kunden ifråga skulle åka utomlands.

"Är enligt branschstandard"

Patrik Weiland har fått stöd i sin sak av andra twittrare.

- Oväntat, om kund hämtar sitt paket hos PO 21.55 på kvällen, kontaktar oss morgonen därpå = kört? undrar en person.

PostNord kommenterar inte det specifika ärendet, men står på sig vad gäller reglerna för reklamationer. Att man snabbt anmäler vad som gått fel är avgörande för att logistikleverantören ska få en rättvis chans att kunna utreda vad som hänt.

- Detta är enligt branschstandard eftersom det anses rimligt att man vid mottagandet av gods kontrollerar att allt gods är med samt att det inte är skadat. Med andra ord råder vi att man anmäler direkt när något fattas eller är skadat, säger Stefan Helander.

UPPDATERING: Tidigare skrev vi att CoolStuff kontaktade PostNord efter att paketet hade ändrat vikt under resans gång, men rätt ska alltså vara att paketet fortfarande hade ungefär samma vikt när det kom till PostNord. Vad som har hänt med varorna som senare anmäldes försvunna är oklart.   

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!