Annons

Varor saknades vid leverans - PostNord lade ner anmälan Skadade eller saknade varor måste anmälas direkt

Varor saknades vid leverans - PostNord lade ner anmälan

2016-08-16 13:27

Skadade eller försvunna varor måste reklameras samma dag som paketet tas emot om det ska bli tal om ersättning.

Det var tidigare i somras som en kund hos e-handlaren CoolStuff ska ha fått ett paket som visade sig sakna en del av de skickade varorna. Paketet ska ha vägt ungefär lika mycket när CoolStuff och PostNord vägde det, vilket enligt CoolStuff tyder på att alla varor fanns med när PostNord fick paketet. E-handlaren vände sig till PostNord för att anmäla förlusten och i samband med det kräva ersättning för de saknade varorna.

Kunden skulle utomlands

Beskedet blev dock att reklamationen lades ner eftersom anmälan gjordes för lång tid efter det att förlusten upptäckts. Enligt PostNords villkor ska synliga skador anmälas direkt och dolda skador ska anmälas inom sju dagar.

- Jag kan inte kommentera vad som eventuellt hänt mellan mottagandet och reklamationen men generellt sett så ska saknat innehåll anmälas direkt eller inom ett dygn från mottagande, säger Stefan Helander, chef för reklamationer på PostNord Sverige.

CoolStuffs Patrik Weiland, som har fört dialog med PostNord angående ärendet över Twitter, menar att en snabb reklamation inte var möjlig i det här fallet eftersom kunden ifråga skulle åka utomlands.

"Är enligt branschstandard"

Patrik Weiland har fått stöd i sin sak av andra twittrare.

Annons
Annons
- Oväntat, om kund hämtar sitt paket hos PO 21.55 på kvällen, kontaktar oss morgonen därpå = kört? undrar en person.

PostNord kommenterar inte det specifika ärendet, men står på sig vad gäller reglerna för reklamationer. Att man snabbt anmäler vad som gått fel är avgörande för att logistikleverantören ska få en rättvis chans att kunna utreda vad som hänt.

- Detta är enligt branschstandard eftersom det anses rimligt att man vid mottagandet av gods kontrollerar att allt gods är med samt att det inte är skadat. Med andra ord råder vi att man anmäler direkt när något fattas eller är skadat, säger Stefan Helander.

UPPDATERING: Tidigare skrev vi att CoolStuff kontaktade PostNord efter att paketet hade ändrat vikt under resans gång, men rätt ska alltså vara att paketet fortfarande hade ungefär samma vikt när det kom till PostNord. Vad som har hänt med varorna som senare anmäldes försvunna är oklart.   

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta