Annons

Varor saknades vid leverans - PostNord lade ner anmälan Skadade eller saknade varor måste anmälas direkt

Varor saknades vid leverans - PostNord lade ner anmälan

2016-08-16 13:27

Skadade eller försvunna varor måste reklameras samma dag som paketet tas emot om det ska bli tal om ersättning.

Det var tidigare i somras som en kund hos e-handlaren CoolStuff ska ha fått ett paket som visade sig sakna en del av de skickade varorna. Paketet ska ha vägt ungefär lika mycket när CoolStuff och PostNord vägde det, vilket enligt CoolStuff tyder på att alla varor fanns med när PostNord fick paketet. E-handlaren vände sig till PostNord för att anmäla förlusten och i samband med det kräva ersättning för de saknade varorna.

Kunden skulle utomlands

Beskedet blev dock att reklamationen lades ner eftersom anmälan gjordes för lång tid efter det att förlusten upptäckts. Enligt PostNords villkor ska synliga skador anmälas direkt och dolda skador ska anmälas inom sju dagar.

- Jag kan inte kommentera vad som eventuellt hänt mellan mottagandet och reklamationen men generellt sett så ska saknat innehåll anmälas direkt eller inom ett dygn från mottagande, säger Stefan Helander, chef för reklamationer på PostNord Sverige.

CoolStuffs Patrik Weiland, som har fört dialog med PostNord angående ärendet över Twitter, menar att en snabb reklamation inte var möjlig i det här fallet eftersom kunden ifråga skulle åka utomlands.

"Är enligt branschstandard"

Patrik Weiland har fått stöd i sin sak av andra twittrare.

Annons
Annons
- Oväntat, om kund hämtar sitt paket hos PO 21.55 på kvällen, kontaktar oss morgonen därpå = kört? undrar en person.

PostNord kommenterar inte det specifika ärendet, men står på sig vad gäller reglerna för reklamationer. Att man snabbt anmäler vad som gått fel är avgörande för att logistikleverantören ska få en rättvis chans att kunna utreda vad som hänt.

- Detta är enligt branschstandard eftersom det anses rimligt att man vid mottagandet av gods kontrollerar att allt gods är med samt att det inte är skadat. Med andra ord råder vi att man anmäler direkt när något fattas eller är skadat, säger Stefan Helander.

UPPDATERING: Tidigare skrev vi att CoolStuff kontaktade PostNord efter att paketet hade ändrat vikt under resans gång, men rätt ska alltså vara att paketet fortfarande hade ungefär samma vikt när det kom till PostNord. Vad som har hänt med varorna som senare anmäldes försvunna är oklart.   

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta