Annons

Varubrist i e-handeln efter vårrusch i modebutikerna Alla skor gick åt i våras

Varubrist i e-handeln efter vårrusch i modebutikerna

2018-07-10 08:22

Bakslag efter stark vårsäsong.

Efter en svag marsmånad möttes modehandeln i april istället av rejäla ökningar. Bland annat ökade skoförsäljningen med över 22 procent, vilket vi tidigare har berättat om.

LÄS ÄVEN: Rusning efter kläder och skor när e-handeln återvände

Men modehandeln var inte riktigt beredd på vårens starka comeback, visar det sig nu. Efter försäljningen i april och maj var nämligen varorna slut på många håll i landet - varpå juniförsäljningen blev en besvikelse.

- Den starka försäljningen i april och maj gav resultatet att modehandeln som omväxling fick en varubrist i juni, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, i ett pressmeddelande.

"Såldes under våren utan prisnedsättningar"

Enligt Svensk Handel Stil minskade försäljningen av kläder - både i butiker och på nätet - med 5,2 procent, jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen backade under samma period med 6,3 procent.

Annons
Annons
- Det mesta har sålts under våren utan stora prisnedsättningar och därmed med högre marginaler som följd. Totalt under det första halvåret har klädhandeln minskat med 2,0 procent och skohandeln med 1,5 procent, säger Mikael Sandström.

Han tycker dock inte att handlare behöver oroa sig över utvecklingen.

- Året började svagt under januari, februari och mars, som dock är stora rea-månader. Det innebär att modebranschen ur ett lönsamhetsperspektiv förmodligen går bättre än vad försäljningsutvecklingen visar.

LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta