Vasakronan lanserar nyckelfärdiga pop up-butiker

Fastighetsägaren testar konceptet med färdiga butiker som är klara att använda samma dag som avtalet är påskrivet.

För e-handlare som vill nå nya kunder, eller utöka sin service, kan en temporär butik i den fysiska världen vara en bra idé. Men att öppna en pop up-butik kan innebära mycket jobb och det kan finnas en hel del hinder på vägen.

Att förhandla ett hyreskontrakt med fastighetsbranschen kan vara en djungel, och ska man bara finnas på plats några veckor, kan det kännas övermäktigt att behöva krångla med kassaapparater och betallösningar.

Annons

See You There, Pop Up Force och Pop Up Agency är några företag som specialiserat sig på att sänka tröskeln och hjälpa företag att öppna pop up-butiker. Nu har även fastighetsbranschen själva fått upp ögonen för konceptet.

– Som fastighetsägare har vi ett ansvar i att bidra till en levande och attraktiv stadsmiljö. Det här är ett sätt att skapa unika händelser och variation i våra handelsstråk. Både besökare och aktörer vinner på pop up-konceptet, säger Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef Handel på Vasakronan.

Allt som krävs finns på plats

I fjol lanserade Vasakronan Smart & klart, ett koncept som vänder sig till företag som söker nyckelfärdigt kontor med snabb inflyttning. Ungefär samtidigt testades de första pop-up-butikerna.

– Smart & klart svarar mot företags behov av enkelhet och besvärsfrihet när det gäller kontoret. I ett Smart & klart-kontor kan hyresgästen i princip flytta in samma dag som avtal tecknas, säger Jesper Örtengren.

Nu har de två koncepten gifts ihop och för Vasakronan är pop up-butiker ett sätt att göra plats för alternativa aktörer som annars kan ha svårt att synas på traditionella handelsarenor.

Det kan vara företag som vill testa ett nytt koncept eller förstärka en kampanj, webbshoppar som går från online till offline, eller varumärken som saknar egna butiker och vill exponera sig för en bredare allmänhet under en begränsad tid.

– Allt som krävs finns på plats. Kassadisk, betallösning, lås och larm, nätverk, ljudanläggning med Spotifykonto, till och med butikspersonalen kan ingå. Det här öppnar dörrar för fler aktörer att testa roliga och intressanta koncept, säger Jesper Örtengren.

Annons
Annons