Vässlas nya succé: 20 miljoner och 1 200 mopeder

Tar in externt kapital för fortsatt tillväxt.

Det var i slutet av sommaren 2017 som vi för första gången berättade om den nya elmopeden Vessla, som främst skulle säljas via företagets egen nätbutik. I april förra året meddelade företagets vd Rickard Bröms att omkring 400 mopeder hade gått åt och att företaget skulle utöka med nya marknader.

LÄS ÄVEN: Showrooms hos kunderna när Vessla satsar på sina hjältar

Annons
Annons

"Ett vettigt alternativ till bilen"

Och intresset för bolaget - som numera kallar sig Vässla - verkar ha hållit i sig. Nu meddelar nämligen företaget att det har sålt 1 200 mopeder, och att omsättningen för 2018 kom upp i 20 miljoner kronor.

- Vårt uppdrag i världen är att spara massor av människor massor av tid. Detta genom att erbjuda ett vettigt och effektivt alternativ till bilen och bussen, skriver Rickard Bröms i ett mejl till Ehandel.se.

Det senaste året har totalt tre Vässla-modeller tagits fram. De går under namnen Vässla 1, Vässla 2 och Vässla Kick 1. Den sistnämnda är dock inte en moped, utan en elsparkcykel.

- Vår ambition är att ha en flotta av fordon som täcker pendlingsdistansen 0-20 km enkel väg. Vi tror att en ownershipmodel är effektivare när det gäller pendling. Full tillgänglighet och noll ledtid är nyckeln till att spara tid.

40 procent av den svenska marknaden

Även om Vässla har satsat i den fysiska världen i form av showrooms hos sina befintliga kunder, sker den absolut största delen av försäljningen på nätet. Rickard Bröms uppskattar att över 90 procent av försäljningen har ägt rum i e-handeln, och att bolaget nu har nått en marknadsandel på 40 procent i sin hemmamarknad Sverige.

Under våren planerar Vässla att genomföra en finansieringsrunda med målet att få in pengar till fortsatt expansion. Pengarna ska användas till produktutveckling samt till tillväxt på nya och befintliga marknader.

- Under våren kommer vi att etablera oss i Norge, Tyskland, Baltikum och Polen och i höst kommer vi att ta tag i Benelux.

LÄS ÄVEN: Efter elcykelhajpen - nu intar elmopederna e-handeln

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!