Annons

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective Maria Richardsson i London

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

2016-09-23 08:12

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Maria Richardsson driver e-handeln och marknadsplatsen Nordic Design Collective. Hon svarar på Veckans 5 direkt ifrån sin Popup Store på London Design Fair. Hon är just nu i Storbritannien för att bygga upp företagets varumärke i landet och för att hjälpa formgivarna på marknadsplatsen att nå ut bättre utanför Sverige.

Hur kommer det sig att du driver en e-marknadsplats för formgivare?

- För länge, länge sedan jobbade jag själv som frilansande formgivare, och funderade på att skapa någon produkt att sälja. Jag insåg då hur höga trösklarna är för att komma igång, och insåg att många känner likadant. De senaste åren har det också blivit en allt tydligare trend att fler formgivare startar sitt eget varumärke för att få en större kontroll på sin egen produktion. De flesta är fantastiska formgivare, men har aldrig lärt sig något om sälj, marknadsföring eller e-handel och då är det svårt.
- Det är idag jättelätt att sätta upp en egen e-handel, det svåra är att få uppmärksamhet och trafik, så att kunderna hittar dit också. Samtidigt, som konsument, är det svårt att hitta allt nytt och spännande. Vad googlar man på om man inte riktigt vet vad man letar efter? Det är jättesvårt! Men det är i just det området vi kan hjälpa till. 

Är marknadsplatser framtiden?

- Både ja och nej. Fördelen med e-handel är ju att man kan nischa sig riktigt hårt och istället hitta en global publik. Men som “vanlig” konsument blir bruset allt större och det blir allt svårare att hitta det där speciella utan att kunna massor om branschen, och då fyller marknadsplatser en bra funktion. 

Har du nån förebild när det kommer till e-handeln?

Annons
Annons
- Nej, inte någon enskild person eller sajt, utan många olika. Jag älskar personerna i den här “bubblan”, alla är så otroligt duktiga, engagerade och generösa!

Om du inte sålde design vad skulle du sälja då?

- Oj, svår fråga. Kanske något man köper oftare än man köper design, där man kan jobba mer regelbundet med samma kund. Det är också intressant med olika prenumerationsmodeller. 

Vad driver dig framåt varje dag?

- Att hjälpa våra formgivare i deras verksamhet, så att fler kan leva på att göra det de är bäst på. Jag vet hur mycket mod som krävs för att dra igång en egen verksamhet, och jag vill gärna kunna hjälpa till med det på de sätt jag kan.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta