Annons

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective Maria Richardsson i London

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

2016-09-23 08:12

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Maria Richardsson driver e-handeln och marknadsplatsen Nordic Design Collective. Hon svarar på Veckans 5 direkt ifrån sin Popup Store på London Design Fair. Hon är just nu i Storbritannien för att bygga upp företagets varumärke i landet och för att hjälpa formgivarna på marknadsplatsen att nå ut bättre utanför Sverige.

Hur kommer det sig att du driver en e-marknadsplats för formgivare?

- För länge, länge sedan jobbade jag själv som frilansande formgivare, och funderade på att skapa någon produkt att sälja. Jag insåg då hur höga trösklarna är för att komma igång, och insåg att många känner likadant. De senaste åren har det också blivit en allt tydligare trend att fler formgivare startar sitt eget varumärke för att få en större kontroll på sin egen produktion. De flesta är fantastiska formgivare, men har aldrig lärt sig något om sälj, marknadsföring eller e-handel och då är det svårt.
- Det är idag jättelätt att sätta upp en egen e-handel, det svåra är att få uppmärksamhet och trafik, så att kunderna hittar dit också. Samtidigt, som konsument, är det svårt att hitta allt nytt och spännande. Vad googlar man på om man inte riktigt vet vad man letar efter? Det är jättesvårt! Men det är i just det området vi kan hjälpa till. 

Är marknadsplatser framtiden?

- Både ja och nej. Fördelen med e-handel är ju att man kan nischa sig riktigt hårt och istället hitta en global publik. Men som “vanlig” konsument blir bruset allt större och det blir allt svårare att hitta det där speciella utan att kunna massor om branschen, och då fyller marknadsplatser en bra funktion. 

Har du nån förebild när det kommer till e-handeln?

Annons
Annons
- Nej, inte någon enskild person eller sajt, utan många olika. Jag älskar personerna i den här “bubblan”, alla är så otroligt duktiga, engagerade och generösa!

Om du inte sålde design vad skulle du sälja då?

- Oj, svår fråga. Kanske något man köper oftare än man köper design, där man kan jobba mer regelbundet med samma kund. Det är också intressant med olika prenumerationsmodeller. 

Vad driver dig framåt varje dag?

- Att hjälpa våra formgivare i deras verksamhet, så att fler kan leva på att göra det de är bäst på. Jag vet hur mycket mod som krävs för att dra igång en egen verksamhet, och jag vill gärna kunna hjälpa till med det på de sätt jag kan.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta