Veckans 5 med Alexandra ”Tonerprinsessan” Bengtsson

Det populära inslaget Veckans 5 är nu tillbaka efter två veckors ofrivillig evenemangs-paus.

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare. Denna gång är det Alexandra Bengtssons som står på tur. Alexandra har snabbt gått från marknadschef till COO på den välkända nätbutiken Tonerlagret och har tidigare jobbat som kommunikatör på nätbutiken Roliga Prylar.

Hur blir man operativ chef på en nätbutik för toner?

Annons

- Det blir man genom att vara senior i bolaget och ha grym insyn i hur allt fungerar med allt från marknad, kundtjänst, logistik och lager. Ett krav är att man måste vilja ta ett helhetsansvar. Så tror jag. Det var i alla fall inte genom inkvotering.

Du var tidigare marknadschef, hur i hela friden gör man toners åtråvärt?

- Sannerligen en svår nöt att knäcka, men som tur är för oss så är toners en förbrukningsvara och när tonern är slut så behöver man en ny. Vi är regelbundna i vår kommunikation med målet att vara top of mind när färgen är slut. Sen använder vi olika tillvägagångssätt för att göra intryck - till exempel att vi vågar applicera en humoristisk ton i kampanjer och trycker på att vi är krångelfria att ha att göra med. Mjuka värden är den största poängen i vår marknadsföring.

Du har gått från B2C till B2B. Hur är dessa annorlunda inom e-handeln?

- Inom B2B gäller det att vara extremt noga med leveranstider, inte strula vid reklamationer och att vara flexibla i allt från betalterminer till leveranssätt. Vid B2C väger rätt pris på produkten, frakten och returer tyngre.

Saknar du julhandeln för ingen ger väl toner i present?

- Ja, det gör jag. Därför har jag tjatat igenom att vi ska ha en julkalender för våra kunder även på Tonerlagret.

Vad e-handlar du mest av?

Annons

- Netflix, Spotify, resor och kläder på Usedby.com. Annars inget.

Annons