Veckans 5 med Madlady-grundaren Madelene Fisch

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

E-handeln Madlady växer som bara den. Företaget vann nyligen pris som årets nykomling på e-handelsscenen och man har samtidigt valt att säga nej till riskkapital trots flera intressenter. Vi har pratat med grundaren Madelene Fisch som driver butiken tillsammans med Ilia Komorin.

Hur hamnade du mitt i modehandeln på nätet?

Annons

- Det var något som hände helt naturligt egentligen. Från början så sålde vi smycken, inte för att vi hade passion för smycken men snarare för att det var en enkel produkt att handskas med. Därifrån så fanns det egentligen bara en väg att gå, alltså att utvidga sortimentet till kläder och senare även till skönhet.

- Samtidigt så är vi väldigt kreativt lagda och just produkter inom modekategorin ger möjligheten att arbeta visuellt, exempelvis med inspirerande produktfoton och grafik. Inte minst kan vi nå ut med viktiga budskap på ett engagerande sätt.

Ni är väldigt nischade som butik. Hur har detta spelat in i er framgång?

- En av våra starkaste sidor tror jag är vår attityd, som genomsyrar våra produkter och hela Madladys sätt att agera. Vi vill att alla ska våga vara sig själva och älska sig själva. En del av vårt arbete mot detta är att vi inte retuscherar bort exempelvis bristningar från våra modeller, vilket är väldigt normrytande inom e-handel och modeindustrin i sig.

- Jag tror att detta spelar in i vår framgång då det är en attityd som många identifierar sig med och jag vill påstå att unga tjejer är trötta på att konstant bli matade med felfria foton på kroppar med sammetslena retuscheringar. Här bryter vi oss loss. Människor vill se något nytt och det är just det vi levererar på Madlady.

Vad ser du som det största problemet inom e-handeln just nu?

- Det största problemet är tekniken. Enligt vår uppfattning hänger inte den tekniska kompetensen med den rasande fart som e-handeln växer i och kraven som uppstår i samband med denna tillväxt.

Hur är stämningen på lagret just nu med tanke på julhandeln?

Annons

- Stämningen är som alltid på topp med mycket förväntan! Vi är ett team med fantastiska medarbetare som ser fram emot att sprida julglädjen.

Vad är det bästa med e-handel?

- Det bästa med e-handel är att kunna finnas tillgänglig för alla, överallt och att inte känna begränsningar i expansionen av företaget. Vi kan således leverera MAD-fashion och sprida vår vision i all oändlighet. Det pratas mycket om att kolonisera Mars, så snart finns vi även där 😉

Annons