Annons

Veckans 5 med Sixten Engström Sixten Engström

Veckans 5 med Sixten Engström

2016-11-18 16:12

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Sixten Engström är förmodligen mest känd som mannen som fick dela ut manschettknappar till självaste prinsen. För många e-handlare är han kungen av gerilla-marknadsföring, det vill säga att nå ut brett med sina produkter för mycket små medel.

Han har gästat Draknästet på teve och är en man med många strängar på sin lyra. Numera har han sålt sin manschettknappsbutik och säljer istället skyltar på nätet samtidigt som han startat upp en e-handelsskola.

Hur blev du egentligen e-handlare?

- Jag försökte köpa personliga manschettknappar inför ett event men ingen ville sälja endast ett par till mig. Så jag fick helt enkelt skapa ett företag som tillverkade manschettknappar.

Många ser dig nog som marknadsföringskungen. Vad är ditt bästa tips för att nå ut i bruset?

Annons
Annons
- Relevans! Om du riktar in dig mot en liten nischad målgrupp så kan du forma ditt budskap till att vara väldigt relevant. Sedan handlar det om att testa, testa, testa! Ingen får reda på alla mina misslyckade kampanjer, därför har det skapas en illusion om att jag vet vad jag håller på med.

Vad är det som är så roligt med e-handel?

- Jag tycker att det är tempot som gör e-handel roligt. Att du snabbt kan gå från idé till genomförande och direkt få respons för hur besökare tar emot ditt erbjudande.

Hur mycket e-handlar du själv?

- Majoriteten av mina köp görs via e-handel. Det senaste köpet var ett badrum från Byggmax. Du inser hur mycket 750kg badrum är när du endast betalar för leverans till tomtgränsen.

Du har ofta många järn i elden. Har du något nytt e-handelsprojekt på gång?

- Det är en ständig internkamp att inte agera på alla nya idéer utan att satsa på Skyltcentralen.se och Garderobsehandel.se. Får se hur länge jag kommer att kunna hålla fokus. Ett projekt jag är intresserad av är att ordna studiebesök för e-handlare ute hos andra e-handlare. För att dela och sprida mer kunskap.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

Annons
Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta