Annons

Veckans 5 med Sixten Engström Sixten Engström

Veckans 5 med Sixten Engström

2016-11-18 16:12

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Sixten Engström är förmodligen mest känd som mannen som fick dela ut manschettknappar till självaste prinsen. För många e-handlare är han kungen av gerilla-marknadsföring, det vill säga att nå ut brett med sina produkter för mycket små medel.

Han har gästat Draknästet på teve och är en man med många strängar på sin lyra. Numera har han sålt sin manschettknappsbutik och säljer istället skyltar på nätet samtidigt som han startat upp en e-handelsskola.

Hur blev du egentligen e-handlare?

- Jag försökte köpa personliga manschettknappar inför ett event men ingen ville sälja endast ett par till mig. Så jag fick helt enkelt skapa ett företag som tillverkade manschettknappar.

Många ser dig nog som marknadsföringskungen. Vad är ditt bästa tips för att nå ut i bruset?

Annons
Annons
- Relevans! Om du riktar in dig mot en liten nischad målgrupp så kan du forma ditt budskap till att vara väldigt relevant. Sedan handlar det om att testa, testa, testa! Ingen får reda på alla mina misslyckade kampanjer, därför har det skapas en illusion om att jag vet vad jag håller på med.

Vad är det som är så roligt med e-handel?

- Jag tycker att det är tempot som gör e-handel roligt. Att du snabbt kan gå från idé till genomförande och direkt få respons för hur besökare tar emot ditt erbjudande.

Hur mycket e-handlar du själv?

- Majoriteten av mina köp görs via e-handel. Det senaste köpet var ett badrum från Byggmax. Du inser hur mycket 750kg badrum är när du endast betalar för leverans till tomtgränsen.

Du har ofta många järn i elden. Har du något nytt e-handelsprojekt på gång?

- Det är en ständig internkamp att inte agera på alla nya idéer utan att satsa på Skyltcentralen.se och Garderobsehandel.se. Får se hur länge jag kommer att kunna hålla fokus. Ett projekt jag är intresserad av är att ordna studiebesök för e-handlare ute hos andra e-handlare. För att dela och sprida mer kunskap.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Räckesbutiken bygger nytt - första spadtaget avklarat

Inflyttning nästa höst.

Annons
Annons
Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

Daniel Strömberg lämnar jobbet som VD för Delivery Hero

"Upplever en avsaknad av att arbeta operativt i organisationen".

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Miljardnäthandel i massiv dataläcka - tog sig in i kassan

Tjuvarna lade in kod i kassan.

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

De internationella modejättarna stjäl den svenska marknaden

Zalando och Asos på frammarsch.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk <nobr>e-handlare</nobr> slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Svensk e-handlare slår sig ihop med Amazon, Ebay och CDON

Fälgaktören i internationell expansion.

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Contentbyrå massrekryterar - de får nya jobb

Ska bland annat skapa innehåll åt Klarna.

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Ny app ska lösa problemet med tomma lastbilar

Och rädda miljön.

Annons
Annons
Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Rebel Walls slog 28 miljoner - lanserar italiensk sajt

Språk nummer 14 för tapetproffset från Borås.

<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta