Veckans 5 med e-handlaren och VD:n Torkel Hallander

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Denna vecka snackar vi med en e-handlare i kostym. Torkel Hallander är tidigare VD och delägare på Bythjul.com och var med tills bolaget såldes till Mobivia Groupe. Han har suttit i styrelsen för Animail i fyra år, och är sedan två år ordförande. Han slutade som VD på Bythjul i somras och är nu VD och grundare av "e-handelsfabriken" Nordic Etail tillsammans med bröderna Fredriksson som grundade Bythjul.

Hur hamnade du i e-handelns värld?

Annons

- Jag har jobbat med retail på olika sätt i Sverige och utomlands hela min karriär, och en stor del inom Automotive. Bythjul.com sökte en interims-VD och grundarna och ägarna kände att jag hade rätt bakgrund. Mitt första uppdrag var att hitta en ny extern VD i bolaget och det var ju enkelt - jag hittade den bästa jag känner! Skämt åsido - jag kände snabbt att Bythjul var ett extremt spännande bolag och grundarna och jag kom överens väldigt väl, så det slutade med att jag köpte in mig och tog VD-hatten.

Du är lite av ett styrelseproffs vad vi förstår och idag investerare inom e-handel. Hur ser du på e-handeln ifrån denna position?

- Jag har en obotlig tro på att digital handel i alla dess former kommer att ta över en oerhört mycket större del av all handel i alla vertikaler jämfört med idag. Jag tror att resan bara har börjat. Vi var tidigt ute med Bythjul, och lyckades bli störst i Norden men det tog tid. I dag är konkurrensen mycket hårdare, och det är svårare att lyckas som liten e-handlare idag.

- Det är i det nålsögat Nordic Etail - vårt nya bolag - verkar. Vi har byggt en e-handelsfabrik som handlar om att driva alla generiska funktioner inom e-handel såsom marknadsföring, inköp och logistik. Under våra vingar kan en mindre e-handlare växa mycket snabbare för att allt från system till kompetens och erfarenhet redan finns fixad och färdig.

Med tanke på ditt tidigare gig på Bythjul. Vad är dina tankar om att finnas i flera olika kanaler?

- Vi byggde ett spännade koncept med Pop-up workshops på Bythjul med däckskifte på handelsplatsers parkeringar. Jag tror stenhårt på det - vi är ju nästan där att man inte talar om online och offline eller ens omni - det är handel det handlar om som självklart finns i alla kanaler. Jag tror nästan att det är lättare att vara e-handlare och bygga på ett fysiskt element än tvärtom, och det tycks ju finnas många bra exempel på det. Nordic Etail investerar i princip uteslutande i bolag som har element av båda - I Mekster har vi verkstäder, i Badhem har vi installatörer och i Cykelkraft har vi butik.

Vad är det lättaste med e-handel idag?

- Att driva trafik. Det vill säga.. det är lätt att driva mycket trafik.. men inte lika lätt att driva lönsam trafik. Det är en av de saker vi har lärt oss något om, som vi kan bidra med till andra!

Annons

Vilken är din favoritbutik på nätet och vad e-handlade du senast?

- Cykelkraft.se - grym webshop som har kommit långt inom SMR (SalesManReplication) - det vill säga att bygga webshop efter hur en duktig säljare i fysisk butik skulle agera. Jag köpte en ny cykel till min dotter!

Annons