Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

John Hadenius är medgrundare av e-handeln Pyret & Snäckan som ganska snabbt nått framgång på nätet med sin butik som säljer barnvagnar och tillbehör. En fysisk butik som legat till grund för e-handeln finns också i bolaget. I år väntas man omsätta 10 miljoner kronor, där nästan allt är via nätet, efter bara ett och ett halvt års e-handel. Vi fångade upp John Hadenius för fem snabba frågor om e-handeln i stort.

Hur blev du egentligen e-handlare?

Annons

- När vi väntade vårt första barn så såg jag en affärsidé med barnvagnar då branschen hade stått väldigt stilla rent utvecklingsmässigt. Sen så älskar jag försäljning och då jag jobbat väldigt mycket inom B2B med mitt andra bolag så såg jag detta som en rolig utmaning.

Vad är din bild av begreppet omnikanal med tanke på att er e-handel växt förbi butiken ordentligt?

- Det är ju konsumenten som styr hur handeln skall anpassa sig. Omnikanal är något vi lägger väldigt mycket resurser på så att vi kan ge kunderna en sömlös handel. Detta oavsett om de handlar via e-handeln och hämtar i butiken, eller de väljer att få handla i butiken och få varan hemskickad. Butiken står för en liten bit av omsättningen men inger väldigt mycket förtroende. Därför kommer vi på sikt att öppna upp på andra orter i Sverige.

Hur ser du på konkurrensen på nätet som uppstickare på marknaden? Är det tufft?

- Vi är i en bransch med relativt få "större" konkurrenter vilket ger oss en möjlighet att sticka ut i mängden. Men självklart så har vi oerhört många duktiga branschkollegor som hela tiden höjer ribban. Konkurrens är bra då man aldrig slutar sträva mot perfektion.

Vad är ditt bästa tips för framgång inom e-handel?

- Det absolut bästa tipset jag kan ge någon som funderar på att starta e-handel är att komma igång. I dag kan du utan stort kapital lätt sätta upp en e-handel. Dock tycker jag att man måste se till att hålla i marginalerna. Enkelhet är också väldigt viktigt och att göra köpprocessen lätt för kunden. Hos oss har även mobila köp ökat mycket så tänk på designen i mobilen också.

Vilken är din favoritbutik på nätet och vad e-handlar du mest online?

Annons

- Bygghemma.se tycker jag har ett väldigt bra koncept. När vi i våras totalrenoverade vårt hus och inte hade tid att springa runt till olika byggvaruhus så var Bygghemma en räddare i nöden. Sen gör vi nästan alla inköp till Pyret & Snäckan via nätet.

Annons