Annons

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal Jonas Ottosson

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal

2018-01-11 09:44

"Vår onlineförsäljning växer snabbt".

I början av förra året så slängde detaljhandelskoncernen Venue Retail Group ut e-handelsplattformen Intershop. Företaget var uppenbarligen inte nöjda med plattformen men det handlade också om en nysatsning på omnikanal. Viskan fick i uppdrag att leverera nya e-handelsbutiker till Venue Retails koncept, där bland andra Accent, Morris och Rizzio ingår.

LÄS ÄVEN: Tre butikskedjor byter plattform på rekordtid

Plattformsbytet ska ha gått på rekordtid, enligt de inblandade aktörerna, och i februari förra året var allt på plats. Nu meddelar Venue Retail Group att man ökar omsättningen och vinsten för koncernens första kvartal, som sträcker sig från september till november 2017.

Onlinebeställningar i butik

Omsättningen stiger från 212,9 till 216,8 miljoner kronor, vilket kanske inte är så spektakulärt i e-handelskretsar. Företaget ökar dock samtidigt vinsten till 9,5 miljoner kronor, jämfört med 5,2 miljoner för samma period året innan. En omsättningsökning på 4 procent ska också vara högre än snittet i branschen, meddelar bolaget och hänvisar till HUI.

Annons
Annons

Det står samtidigt klart att e-handeln och den nya omnikanalsatsningen spelat stor roll.

- Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelhet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. Det arbetet ligger nu till grund för att vår onlineförsäljning växer snabbt. Under kvartalet har koncernen dessutom levererat en lösning för kundbeställningar i butik, via online, för att leverera en enkel och flexibel lösning för kunder, säger Jonas Ottosson, vd och koncernchef på Venue Retail Group.

Bolaget ska under perioden bland annat ha lyckats att kapitalisera på Black Friday, med väl genomförda kampanjer.

- Vi fortsätter att utveckla Venue Retail Group. Med våra starka marknadsplatser, såväl fysiska som digitala, med våra varumärken och med vår engagerade personal, står vi väl rustade för det nya detaljhandelslandskapet som nu formas snabbt, säger Jonas Ottoson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Frank Dandy <nobr>e-handelssatsar</nobr> - rekryterar Addnatures vd

Frank Dandy e-handelssatsar - rekryterar Addnatures vd

Ska lansera ny sajt.

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Men avgift är på väg.

11

Indiska e-handelssatsar igen - hon tar över ansvaret

Efter rekonstruktionen: Företagets CIO i ny roll.

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Ny app med billiga Kina-produkter.

1
Annons
Annons
Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Verdane säljer sin andel.

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

2
Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

1
Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Men styrelseordföranden tror att företaget kommer igen.

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta