Annons

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal Jonas Ottosson

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal

2018-01-11 09:44

"Vår onlineförsäljning växer snabbt".

I början av förra året så slängde detaljhandelskoncernen Venue Retail Group ut e-handelsplattformen Intershop. Företaget var uppenbarligen inte nöjda med plattformen men det handlade också om en nysatsning på omnikanal. Viskan fick i uppdrag att leverera nya e-handelsbutiker till Venue Retails koncept, där bland andra Accent, Morris och Rizzio ingår.

LÄS ÄVEN: Tre butikskedjor byter plattform på rekordtid

Plattformsbytet ska ha gått på rekordtid, enligt de inblandade aktörerna, och i februari förra året var allt på plats. Nu meddelar Venue Retail Group att man ökar omsättningen och vinsten för koncernens första kvartal, som sträcker sig från september till november 2017.

Onlinebeställningar i butik

Omsättningen stiger från 212,9 till 216,8 miljoner kronor, vilket kanske inte är så spektakulärt i e-handelskretsar. Företaget ökar dock samtidigt vinsten till 9,5 miljoner kronor, jämfört med 5,2 miljoner för samma period året innan. En omsättningsökning på 4 procent ska också vara högre än snittet i branschen, meddelar bolaget och hänvisar till HUI.

Annons
Annons

Det står samtidigt klart att e-handeln och den nya omnikanalsatsningen spelat stor roll.

- Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelhet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. Det arbetet ligger nu till grund för att vår onlineförsäljning växer snabbt. Under kvartalet har koncernen dessutom levererat en lösning för kundbeställningar i butik, via online, för att leverera en enkel och flexibel lösning för kunder, säger Jonas Ottosson, vd och koncernchef på Venue Retail Group.

Bolaget ska under perioden bland annat ha lyckats att kapitalisera på Black Friday, med väl genomförda kampanjer.

- Vi fortsätter att utveckla Venue Retail Group. Med våra starka marknadsplatser, såväl fysiska som digitala, med våra varumärken och med vår engagerade personal, står vi väl rustade för det nya detaljhandelslandskapet som nu formas snabbt, säger Jonas Ottoson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta