Annons

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal Jonas Ottosson

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal

2018-01-11 09:44

"Vår onlineförsäljning växer snabbt".

I början av förra året så slängde detaljhandelskoncernen Venue Retail Group ut e-handelsplattformen Intershop. Företaget var uppenbarligen inte nöjda med plattformen men det handlade också om en nysatsning på omnikanal. Viskan fick i uppdrag att leverera nya e-handelsbutiker till Venue Retails koncept, där bland andra Accent, Morris och Rizzio ingår.

LÄS ÄVEN: Tre butikskedjor byter plattform på rekordtid

Plattformsbytet ska ha gått på rekordtid, enligt de inblandade aktörerna, och i februari förra året var allt på plats. Nu meddelar Venue Retail Group att man ökar omsättningen och vinsten för koncernens första kvartal, som sträcker sig från september till november 2017.

Onlinebeställningar i butik

Omsättningen stiger från 212,9 till 216,8 miljoner kronor, vilket kanske inte är så spektakulärt i e-handelskretsar. Företaget ökar dock samtidigt vinsten till 9,5 miljoner kronor, jämfört med 5,2 miljoner för samma period året innan. En omsättningsökning på 4 procent ska också vara högre än snittet i branschen, meddelar bolaget och hänvisar till HUI.

Annons
Annons

Det står samtidigt klart att e-handeln och den nya omnikanalsatsningen spelat stor roll.

- Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelhet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. Det arbetet ligger nu till grund för att vår onlineförsäljning växer snabbt. Under kvartalet har koncernen dessutom levererat en lösning för kundbeställningar i butik, via online, för att leverera en enkel och flexibel lösning för kunder, säger Jonas Ottosson, vd och koncernchef på Venue Retail Group.

Bolaget ska under perioden bland annat ha lyckats att kapitalisera på Black Friday, med väl genomförda kampanjer.

- Vi fortsätter att utveckla Venue Retail Group. Med våra starka marknadsplatser, såväl fysiska som digitala, med våra varumärken och med vår engagerade personal, står vi väl rustade för det nya detaljhandelslandskapet som nu formas snabbt, säger Jonas Ottoson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Eivy söker:

Eivy söker Brand Markering Manager

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta