Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal

"Vår onlineförsäljning växer snabbt".

I början av förra året så slängde detaljhandelskoncernen Venue Retail Group ut e-handelsplattformen Intershop. Företaget var uppenbarligen inte nöjda med plattformen men det handlade också om en nysatsning på omnikanal. Viskan fick i uppdrag att leverera nya e-handelsbutiker till Venue Retails koncept, där bland andra Accent, Morris och Rizzio ingår.

LÄS ÄVEN: Tre butikskedjor byter plattform på rekordtid

Annons

Plattformsbytet ska ha gått på rekordtid, enligt de inblandade aktörerna, och i februari förra året var allt på plats. Nu meddelar Venue Retail Group att man ökar omsättningen och vinsten för koncernens första kvartal, som sträcker sig från september till november 2017.

Onlinebeställningar i butik

Omsättningen stiger från 212,9 till 216,8 miljoner kronor, vilket kanske inte är så spektakulärt i e-handelskretsar. Företaget ökar dock samtidigt vinsten till 9,5 miljoner kronor, jämfört med 5,2 miljoner för samma period året innan. En omsättningsökning på 4 procent ska också vara högre än snittet i branschen, meddelar bolaget och hänvisar till HUI.

Det står samtidigt klart att e-handeln och den nya omnikanalsatsningen spelat stor roll.

- Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelhet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. Det arbetet ligger nu till grund för att vår onlineförsäljning växer snabbt. Under kvartalet har koncernen dessutom levererat en lösning för kundbeställningar i butik, via online, för att leverera en enkel och flexibel lösning för kunder, säger Jonas Ottosson, vd och koncernchef på Venue Retail Group.

Bolaget ska under perioden bland annat ha lyckats att kapitalisera på Black Friday, med väl genomförda kampanjer.

- Vi fortsätter att utveckla Venue Retail Group. Med våra starka marknadsplatser, såväl fysiska som digitala, med våra varumärken och med vår engagerade personal, står vi väl rustade för det nya detaljhandelslandskapet som nu formas snabbt, säger Jonas Ottoson.

Annons