Annons

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal Jonas Ottosson

Venue Retail ökar vinsten efter satsning på omnikanal

2018-01-11 09:44

"Vår onlineförsäljning växer snabbt".

I början av förra året så slängde detaljhandelskoncernen Venue Retail Group ut e-handelsplattformen Intershop. Företaget var uppenbarligen inte nöjda med plattformen men det handlade också om en nysatsning på omnikanal. Viskan fick i uppdrag att leverera nya e-handelsbutiker till Venue Retails koncept, där bland andra Accent, Morris och Rizzio ingår.

LÄS ÄVEN: Tre butikskedjor byter plattform på rekordtid

Plattformsbytet ska ha gått på rekordtid, enligt de inblandade aktörerna, och i februari förra året var allt på plats. Nu meddelar Venue Retail Group att man ökar omsättningen och vinsten för koncernens första kvartal, som sträcker sig från september till november 2017.

Onlinebeställningar i butik

Omsättningen stiger från 212,9 till 216,8 miljoner kronor, vilket kanske inte är så spektakulärt i e-handelskretsar. Företaget ökar dock samtidigt vinsten till 9,5 miljoner kronor, jämfört med 5,2 miljoner för samma period året innan. En omsättningsökning på 4 procent ska också vara högre än snittet i branschen, meddelar bolaget och hänvisar till HUI.

Annons
Annons

Det står samtidigt klart att e-handeln och den nya omnikanalsatsningen spelat stor roll.

- Vi har omsorgsfullt och medvetet byggt en onlineverksamhet som möter kundens krav på upplevelse, sortiment och enkelhet – detta tätt sammanflätat med våra butiker i Sverige och Norge. Det arbetet ligger nu till grund för att vår onlineförsäljning växer snabbt. Under kvartalet har koncernen dessutom levererat en lösning för kundbeställningar i butik, via online, för att leverera en enkel och flexibel lösning för kunder, säger Jonas Ottosson, vd och koncernchef på Venue Retail Group.

Bolaget ska under perioden bland annat ha lyckats att kapitalisera på Black Friday, med väl genomförda kampanjer.

- Vi fortsätter att utveckla Venue Retail Group. Med våra starka marknadsplatser, såväl fysiska som digitala, med våra varumärken och med vår engagerade personal, står vi väl rustade för det nya detaljhandelslandskapet som nu formas snabbt, säger Jonas Ottoson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Annons
Annons
Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Skincity om släppet:

Skincity om släppet: "Högre tryck än vi hade förutspått"

Stärker nu upp inför Black Friday.

Amazons <nobr>e-handel</nobr> för företag öppnar filial i Sverige

Amazons e-handel för företag öppnar filial i Sverige

B2B-försäljningen till Sverige har ökat?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Ebay stämmer Amazon efter att de stulit e-handlare

Olaglig poaching av säljare på marknadplatsen.

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Trump sätter stopp för den billiga Kinaposten

Ska dra sig ur Världspostföreningen.

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Batteriexperten passerar 50 miljoner i omsättning

Det blir många batterier det.

1
Annons
Annons
Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - <nobr>e-handeln</nobr> består

Skokedjans tio fysiska butiker stängs - e-handeln består

"Tillväxten i våra tre onlineaffärer är mycket stark".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta