Annons

Verdanes rekordstora fond investerar i E-handel

Verdanes rekordstora fond investerar i E-handel

2014-06-19 16:04

Riskkapitalbolaget Verdane Capital har stängt sin fond VIII för ytterligare kapital. Precis som deras tidigare fond VII kommer även denna att investera en hel del i e-handel.

Verdane Capitals tidigare fond VII är nu fullinvesterad och kommer inte investera i nya bolag. Sedan tidigare finner man dock Mathem, Babyshop, Animail och OutNorth i Verdane Capital VII.

Nu har riskkapitalbolaget Verdane stängt sin senaste fond VIII för ytterligare kapitaltillskott. Fonden har tagit in 2 miljarder kronor och ska därmed vara den största Verdane-fonden någonsin.

Redan 14 e-handelsbolag

Verdane Capital VIII kommer att investera i nordiska tillväxtbolag och bland annat e-handel. Ungefär 20 procent av kapitalet i fonden har redan investerats och bland bolagen finner vi till exempel WhiteAway, RoyalDesign, Unity Beauty Group (Eleven), Confident Living och Caliroots. Totalt har fonden idag investerat i 14 e-handelsrelaterade bolag.

– Verdanes fonder är unika på den nordiska marknaden för de investerar i onoterade portföljer. Intresset för den senaste fonden speglar hur betydelsefullt investerare tycker detta är. Vi är glada över förtroendet som nya och tidigare investerare har visat, säger Henrik Aspén, Partner på Verdane Capital Advisors.

Bland investerarna hittar vi Tredje AP-fonden, Europeiska Investeringsfonden (EIF), det franska försäkringsbolaget CNP, Finnish Industry Investment samt ett antal amerikanska investerare.

Nyligen berättade Verdane att de via VIII köpt aktier i tio Internetbolag från Aggregate Media. Verdane investerade tidigt i e-handeln, exempelvis i LensOn 2006, och deras intresse för e-handel fortsätter uppenbarligen i denna nya rekordfond.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem