Allt om dagen: Vi sammanfattar D-Congress 2016

38:e upplagan av D-Congress ägde rum under torsdagen. Ehandel.se var självklart på plats.

Årets upplaga av Svensk Digital Handels leverantörs- och e-handelskonferens D-Congress ägde rum på Svenska Mässan i Göteborg. Dagen lockade hundra utställare och mer än 1 500 besökare som lyssnade på 35 talare på fem scener.

- Det känns bra, tyckte Jonas Ogvall, VD för Svensk Digital Handel, när Ehandel fick en något stressig pratstund med honom. 

Annons

Han vill särskilt lyfta fram att mässan i år fått två nya scener, Marketscenen och B2B-scenen. Både marknadsföring och försäljning mellan företag är enligt Jonas Ogvall ämnen som kommer att ta allt större plats inom den digitala handeln framöver.

Jonas Ogvall, VD Svensk Digital Handel

- Många är av tradition kvar i B2C-världen. Men man måste transformera sig hela tiden. B2B kommer definitivt att växa i framtiden, säger han.

Anders Borg lockade storpublik

Dagens största dragplåster, före detta finansministern Anders Borg, inledde evenemanget med att tala om “E-handelns utmaningar och möjligheter i en konkurrensutsatt globaliserad värld”.

Efter att ha dragit paralleller till allt från Angry Birds till kristendomen och vikingar som ror i grupp kom han fram till att Sveriges e-handel har alla förutsättningar att växa sig stark. Detta eftersom vi enligt honom ligger långt framme vad gäller teknik och entreprenörskap.

Anders Borg, som numera sitter i Kinneviks styrelse, gav även sin syn på hur det kommer sig att koncernens bolag Zalando har vuxit så snabbt. Framgångarna ska bland annat bero på att Tyskland enligt honom är ett “unikt dåligt” land när det kommer till att reglera hur detaljhandeln får etablera butiker. Det finns nämligen regler som kan stoppa nya butiksetableringar om de kan innebära att små butiker som varit med ett tag får svårt att konkurrera. Detta är ju dock något som inte påverkar e-handeln.

- Försök att hindra Zalando på det sättet. Det går inte, konstaterade Anders Borg.

Då och då lyste även politikern Anders Borg igenom i presentationen. Till exempel anser han att för att näringslivet i Sverige ska stå sig starkt även framöver måste kvinnor och män arbeta mer jämställt och i takt med att människor blir friskare längre upp i åldrarna måste vi arbeta längre. För att göra en poäng berättade Ander Borg om ett klipp på Facebook där en 104-åring ses springa hundra meter.

Annons

Anders Borg tycker att vi ska jobba längre

- Hur kan man då komma på tanken att en 60-åring ska gå i pension för att tillbringa sina dagar på golfbanan? Om vi förstår att vi måste jobba längre när vi blir friskare har Sverige goda förutsättningar att bli ett vinnarland i globaliseringen.

E-handlare uppmanades att sluta härmas

Kort efter Anders Borgs välbesökta presentation tog Outfitterys VD Anna Alex plats på den intenationella scenen, som också utgjorde en slags huvudscen. Hennes företag sätter ihop smakfulla klädkombinationer till män som inte gillar att handla själva. Genom att anlita Oufitterys stylister kan de istället spara både tid och besvär. Ehandel.se fick en exklusiv intervju med Anna Alex som bland annat avslöjar vilka marknader företaget tittar på härnäst, hur mycket varor de får och ifall de har nått lönsamhet ännu. Men det är en annan artikel.

På den akademiska scenen, som arrangerades i samarbete med Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) vid Högskolan i Borås, avhandlades det senaste om forskningen inom e-handel, ett område som en del menar riskerar att drabbas av kompetensbrist. Forskaren Malin Sundström presenterade "Den nya köpresan" och tyckte att företag gör klokt i att försöka hitta nya vägar istället för att härma varandra, något hon tycker är allt för vanligt inom handeln i dag.

PostNord bjöd på kaffe och kakor

Efter att mässbesökarna njutit av en lunch bestående av nudlar med kyckling och sallad, samt chokladbitar med PostNords logga på, blev det dags för Jessica Egman på Jollyroom och Erik Swan på iStone att på innovationsscenen ge tips på hur man inte bara vinner över kunden utan också behåller de kunder man har.

Utöver klassiska tips som att sätta ribban högt, våga göra misstag och fokusera på helheten snarare än snittordervärdet, föreslår Jessica Egman att man ska hitta naturliga skiften hos kunden som gör att man kan komma med ett relevant utbud. För Jollyrooms egen del kan det till exempel handla om att erbjuda produkter som blir lämpliga i takt med att barnet kunden har handlat till blir äldre.

- Vi visar ofta kunderna vad vi vill att de ska köpa. Istället kanske vi borde bli bättre på att inte visa vad de kan köpa när det inte är relevant. Det ska vi jobba med under 2016, säger Jessica Egman.

"Korta men viktiga moment"

Webhallens VD Wilhelm Sporrong pratade på den internationella scenen om varför han ogillar traditionella medlemsklubbar, outletbutiker och butiker som belönar kunder som sitter hemma och klipper ut kuponger. Även med honom gjorde vi en längre intervju, som kommer att presenteras på sajten längre fram.

Jessica Egman och Erik Swan

Efter att dagen fortsatt med presentationer av bland andra Anna Felländer på Swedbank och Daniel Sundell på Würth fick allt fler av gästerna istället upp ett växande intresse för champagnen som dukats upp utanför föreläsningssalarna. I samma veva höll Anna Mossberg på Google en avslutande presentation där hon berättade att svenskarna tillsammans googlade 50 miljoner gånger per dag under 2015. Med färgsprakande filmer illustrerade hon de vanligaste sökningarna under förra året. Bland de ämnen som det googlades mest på 2015 hamnade bland annat "how can I help refugees" och "what color is the dress".

Anna Mossberg förklarade att vi inte längre kopplar upp oss utan att vi snarare lever på nätet, inte minst sen vi fick telefoner som klarar av att ständigt hålla oss online. Ett faktum som hon menar att företag gör klokt i att ta vara på.

- Det handlar om korta men viktiga moment. Och då gäller det att vara där för annars kommer någon annan att vara det. Och då väljer kunden det alternativet istället.

Sanna Thurdin, eventansvarig på Ehandel.se, lyckades få en stund själv med den populäre Anders Borg

Fler bilder: Nätverkande och bollkastning när 1500 besökte D-Congress

Annons