SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Vilka är fördelarna med delbetalning inom B2B? Andreas Fritz, Produktchef Payments Collector Bank.

Vilka är fördelarna med delbetalning inom B2B?

2018-04-12 06:00

"Inga företag vill väl delbetala." "Vi vill bara sälja till de som kan betala. Om man inte har pengar så ska man inte köpa." "Mina kunder vill inte delbetala."

För tio år sedan, när jag började arbeta med betallösningar, lät det exakt likadant hos B2C-företag. Delbetalningar var omoraliskt och inget som kunde öka försäljningen utan snarare skada företagets varumärke. Åtminstone var detta vad många trodde. Det är nya tider och antalet B2C e-handlare som inte erbjuder någon form av delbetalningslösning är lätträknade

Delbetalning ger bättre kassaflöde

En vanlig missuppfattning många har är att kunden väljer att delbetala för att de inte har råd. Så är det inte. Det handlar snarare om kassaflöde, även när man pratar om konsumenthandel. Man har helt enkelt inte möjlighet eller tålamod att spara till produkten eller tjänsten men man vet samtidigt att man klarar av att betala av summan under en längre period.

När vi talar om e-handel inom B2B tror jag att vi kommer att se att utvecklingen tar efter B2C-marknaden. Även om det inte blir i lika stor utsträckning kommer det att bli vanligare och vanligare med tiden. Redan idag hyr eller leasar företag olika typer av produkter, till exempel datorer, bilar eller hela maskinparker.

Beteendet finns alltså redan hos företagen och att använda olika finansieringslösningar är inget nytt. De flesta företag väljer helt enkelt den betallösningen som är bäst för kassaflödet.

Att delbetala har samma positiva effekter på företagets kassaflöde som för en privatkund. Man har möjlighet att justera längden på delbetalningen beroende på hur man vill hantera kassaflödet. Vi på Collector Bank hanterar avtalet helt digitalt vilket innebär en smidig köpresa för alla inblandade.

Så passar delbetalning för alla, oavsett produkt?

Nej. Personligen tycker jag inte det. Betallösningen ska hjälpa företag att optimera kassaflödet vid mindre investeringar, inte vara en förutsättning för överlevnad. Delbetalning kan vara en riktigt bra lösning för ett mindre bolag som behöver investera i nya datorer och kontorsinventarier. Om ett företag väljer att köpa in förbrukningsmaterial däremot, då handlar det förmodligen inte om kassaflödesoptimering.

Avslutningsvis vill jag påminna om att det med små medel finns stora möjligheter att öka e-handelsförsäljningen inom business-to-business. Är du intresserad rekommenderar jag varmt den här översiktliga guiden med de nio bästa tipsen.

Hör av dig om du vill diskutera e-handel, betallösningar eller nya möjligheter för ditt företag.

Kontaktuppgifter: 
Andreas Fritz
Produktchef Payments Collector Bank 
Telefon: 0707-81 22 13
Email: andreas.fritz@collectorbank.se 
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/andreas-fritz-94b2336/

 

 

Jobb på Ehandel.se

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper

Filippa K söker:

Social Media Manager

Nosto Solutions AB söker:

Partnership Manager

GLACIAL AB söker:

eCommerce manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta