Vilka områden i Sverige är bäst på E-handel?

Ännu en gång gräver vi oss ner i Ehandelsindex och plockar fram intressant e-handelsdata. Nu har vi finkammat Sveriges län för att hitta det som är bäst på e-handel.

Nyligen tittade vi närmare på hur svenska e-handlare expanderar utomlands. Då fick vi även smaka på Stockholms dominans som e-handelslän följt av Västra Götaland och Skåne. När vi analyserar svensk e-handel toppar dessa tre ofta listorna, men när vi väger in befolkningsmängden visar det sig att de inte alltid hamnar på prispallen.

Med data från 3074 butiker ser vi att Stockholms län även toppar listan e-handelsbutiker per invånare. På andraplats kommer dock Hallands län och på tredje plats kommer Jämtland. Skåne och Västra Götaland är inte långt efter vilket ni kan se i grafen nedan:

Annons

 

Stockholm tar även förstaplatsen och ligger en bra bit före de andra när det gäller omsättning per capita inom e-handeln med 8735 kronor. Västra Götaland omsätter 5882 kronor per invånare och Skåne kommer trea med 4888 kronor:

 

När vi gräver djupare och tittar närmare på lönsamheten eller i alla fall resultatet så är inte Stockholm e-handelns guldgruva. När vi analyserar företagens resultat är det bara ett av de tre stora länen kvar i toppen. Västra Götaland ligger först med 373 kronor per invånare, Kronobergs län kommer tvåa med 280 kronor och som trea har vi Värmlands län med 277 kronor.

 

Annons

De tre musketörerna är dock tillbaka på prispallen när det gäller antal anställda inom e-handeln per invånare. I vanlig ordning tar Stockholms län förstaplatsen, Västra Götaland andra och Skåne län hamnar på tredje position.

 

Det är förstås inte helt oväntat att de län med Sveriges största städer, Stockholm, Göteborg och Malmö, gärna vill sticka ut i datamängden även om vi skalar bort befolkningsmängden. Förutsättningarna för att driva e-handel är gissningsvis bättre i tätbefolkade områden.

Samtidigt kanske det är billigare att driva e-handel utanför dessa län? Eftersom lönsamheten inte alltid följer med. Vi får återkomma i ämnet framöver när vi gräver djupare i svensk e-handel via vår analystjänst Ehandelsindex.

Annons