Vilken E-handlare är bäst på sociala medier?

Det har länge diskuterats hur man kan få en mätbar ROI på sociala medier. Det vill säga hur mycket försäljning som genereras via de satsningar som görs på diverse sociala nätverk. Under konferensen IRCE 2012, som hölls i slutet av förra veckan, framkom det en tjänst som försöker knäcka denna ganska svåra nöt.

Tjänsten går under namnet The Echo System och listar bland annat de största e-handlarna och deras position gällande social ROI. Deras definition av ROI är inte helt tydlig men de tittar på flera faktorer som användarnas engagemang, integration med sociala medier och e-handelsidans prestanda när det kommer till försäljning.

"För att få en ordentlig avkastning på sociala medier måste företag göra mycket mer än bara samla Facebook-vänner och Twitter-följare", säger Lance Neuhauser, vd för Echo-systemet. "De måste aktivt dra nytta av styrkan i den data som driver sociala nätverk och använda den för att omvandla socialt engagemang till försäljning."

Annons

Echo-systemet har plockat ut Internet Retailers topp 500 e-handlare och sedan rankat dem efter de tidigare nämna kriterierna. Det är som sagt inte helt transparent hur de gör detta men det är ändå intressant att någon försöker gräva ut ett prestations-värde ur e-handlarnas satsningar i sociala medier.

Vem hamnar då högst på denna ranking? Inte helt oväntat tar Amazon hem förstaplatsen. På andra och fjärdeplats kommer Discovery (tv-kanalen) och Disney Shopping. Medan Disney har en usel social integration så vinner de på att engagera användarna, något de har högsta betyg på. Det handlar alltså inte om rent arbete med sociala medier utan snarare hur bra man är på att interagera socialt med sina kunder, via nätet, och hur detta skapar försäljning. Ni finner den fullständiga listan här.

 

Källa: press

Annons