Annons

Vilken veckodag är bäst inom svensk e-handel?

Vilken veckodag är bäst inom svensk e-handel?

2017-07-12 07:00

Undrar du vilken dag som är bäst för svenska e-handlare. Vi har svaret.

Hur ser egentligen svenskarnas shoppingvanor ut på nätet. Vi har rådfrågat Ehandel.se Analytics som har en direkt inblick i hur orderingången ser ut hos Sveriges e-handlare.

Med transaktioner från den första januari i år till och med den 9 juli så kan vi se att besöken till svenska e-handlare dalar från måndagen fram till och med lördag, för att sedan ta ett rejält skutt uppåt under söndagen. Detta är alltså ett snitt för första halvåret 2017.

"Jämnare fördelning i besöken"

Besök är dock inte lika med order, även om de påverkar varandra. Tittar vi på orderingången under samma period så kan vi se att även den är som bäst under måndagen för att sedan sjunka ända fram till lördagen. Under söndagen vaknar dock svensken till liv igen och lägger order som bara den.

Annons
Annons

Värt att notera är att orderingången dalar mycket snabbare och hårdare än besöken per dag.

- Vi kan se att det är en jämnare fördelning när det gäller besök jämfört med order. Det verkar helt enkelt vara så att det är en större andel som bara fönstershoppar i slutet av veckan, än som faktiskt trycker på köpknappen, säger Jocke Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.