Annons

Vill kunderna ha fri frakt eller raketsnabb leverans?

Vill kunderna ha fri frakt eller raketsnabb leverans?

2013-03-08 14:54

Det är mycket snack just nu om snabba leveranser. Vi har rapporterat att leverans samma dag breder ut sig på olika platser världen över. Men är det verkligen leverans samma dag som kunderna drömmer om?

Enligt en ny rapport ifrån Boston Consulting Group (BCG) ligger inte snabba leveranser högst på listan. Detta samtidigt som nätjättarna eBay, Google och Amazon lägger mycket resurser åt leverans samma dag.

I den fräscha rapporten som baseras på 1500 nätkonsumenter svarade endast nio procent att leverans samma dag var viktigt för att höja köpupplevelsen. Samma fråga men med svaret att fri frakt var viktigt lockade desto fler, hela 74 procent.

Kommer bli en nisch-tjänst

Rapporten visar faktiskt att fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet, bättre bilder, ja nästan allt värderas högre än blixtsnabba leveranser.

- Leverans samma dag kommer att bli en nisch-tjänst inom en snar framtid, säger Rob Souza, delägare i BCG, och fortsätter, återförsäljare kan välja att erbjuda tjänsten för att bygga kundlojalitet, öka varumärkeskännedomen eller hänga med i konkurrensen. Men det är osannolikt att den genererar betydande intäkter för antingen återförsäljare eller bärare.

Andra anlytiker håller med och Paula Rosenblum på RSR Research säger följande:

- Det enda värde som jag ser i leverans samma dag är när jag är på en affärsresa och inser att jag har glömt något eller tagit sönder något jag behöver. Det kommer att finna sin plats, men det är inte en guldgruva, så vitt jag kan se, säger hon.

Vi har även rapporterat om en e-handlare som testade leverans samma dag mitt i julhandeln. Detta utan att tjänsten lockade till sig en enda kund.

En kapprustning har startats

Samtidigt som allt fler aktörer satsar på snabba leveranser höjs alltså rösterna emot dem.

Vi gissar dock att när Amazon, eBay och kanske även Google infört hypersnabba leveranser i stor skala så kommer kunderna vänja sig vid det. Och om inte så lär det säkert bli ett konkurrensmedel som många inte kommer kunna vara utan.

Just nu pågår i alla fall en kapprustning mot en framtid där nätkunderna skall kunna få sin vara redan samma dag. Främst i USA men även i Storbritannien och i vissa fall även i Sverige. Tiden får helt enkelt utvisa om kunderna väljer det eller ej.

 

Källa: BCG

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta