Villbada-Liza i patenthärva – nyårslansering fick stoppas

"Jag vet att etik och moral är något som jag vill ha med i mitt företag".

Villbadas grundare och eldsjäl, Liza Grevblad, har hamnat mitt uppe i en patent-härva. Detta efter att hon hittat en vikbar badbalja som producerats i Kina, en produkt som många av hennes kunder efterfrågat. Liza beställde hem ett exemplar, för att testa om just den baljan kunde vara något hon kunde börja sälja i sin e-handel, som komplement till de andra badbaljorna som hon redan säljer.

Hittade efterfrågad balja i Kina

Men när hon hade testat baljan så kände hon igen vikningen och fick en dålig magkänsla.

Annons

- Jag letar hela tiden efter nya produkter i Kina, för att utveckla min affärsidé. Plötsligt så hittade jag den här vikbara baljan som alla har frågat efter och då blev jag såklart jätteglad. Men så började jag fundera på ifall någon annan kanske redan hade patent på den, berättar Liza Grevblad för Ehandel.se.

Att hon inte ville riskera att begå patentintrång, är kanske inte så konstigt. Liza Grevblad har nämligen själv varit utsatt för “kollegor”, som hon kallar dem, som snott hennes affärsidé rakt av. Något som vi även tidigare berättat om.

LÄS ÄVEN: Liza Grevblad startar en ny e-handel

Kontaktade patentinnehavare för att fråga

Själv ville Liza alltså föregå med gott exempel.

- Jag vet ju att etik och moral är viktigt för mig och något som jag vill ha med i mitt företag. Det ska vara rätt och riktigt och inte bara handla om pengar. Jag visste också att STOKKE hade ett patent på en liknande produkt, så jag kontaktade dem för att fråga om deras patent gällde storleken på baljan eller själva vikningen.

Det visade sig att STOKKE:s patent gällde den tekniska vik-lösningen och även om STOKKE själva endast säljer vikbara badbaljor för barn, så kan Liza Grevblad inte börja sälja samma lösning till baljor för vuxna. 


Lizas inlägg på Facebook

“Kunde ha kostat mycket pengar”

När Liza Grevblad först hittade den vikbara baljan, så var tanken att hon skulle lansera den nya produkten lagom till nyår, så att alla som ville skulle ha möjlighet att ta sig sitt årliga bad i en helt ny balja. Men när hon insåg att någon annan hade patent på produkten, ställde hon helt sonika in hela lanseringen. Och det är hon glad för.

Annons

- Detta kunde ju ha kostat mitt företag mycket pengar, om jag inte hade kollat upp det. Att jag hörde av mig och förde en dialog med STOKKE räddade mig, konstaterar hon. 

Det visade sig dessutom att det befintliga patentet var ett ganska omfattande sådant, som förutom STOKKES hemland Norge, även gällde i 139 andra länder. Företaget ska också ha meddelat att de avser att driva en juridisk process mot den som eventuellt avser att utmana patentet. Men det har Liza Grevblad inga planer på.

- Det finns två specifika uppfinnare av produkten, så jag har ingen tanke på att gå in och bråka med dem.

Fick varna på Facebook

Där kunde historien ha slutat, men som så ofta annars visade det sig att det finns aktörer som är ganska så våghalsiga. Efter att Liza bestämt sig för att själv inte lansera någon vikbar balja, visade det sig att en annan e-handlare, som hon dock föredrar att inte namnge, tagit saken i egna händer och börjat sälja en badbalja med en vikning som var misstänkt lik den som STOKKE har patent på.

För att ingen ska tro att det är Liza som ligger bakom det tilltaget, har hon nu på eget bevåg gått ut i sociala medier och dementerat att hon eller Villbada.se har något med detta att göra.

- Jag lade ut det på Facebook härom natten när jag fick beskedet från STOKKE att de vill driva en juridisk process. Då lade jag ut ett inlägg med budskapet att om man ser vikbara baljor för vuxna, så har det inget med mig eller mitt företag att göra, för vi säljer inte andras produkter.

Liza säger att hon berättar vad som hänt eftersom hon tror att det kan hjälpa andra i branschen.

- Som ny e-handlare är det mycket lagar och regler som man inte känner till. Bland annat så är det ju många som tar foton från Internet hej vilt och sen har vi då också det här med patentintrång på produkter.

“Som e-handlare är man aldrig ledig”

Hela härvan har kostat Liza Grevblad både tid och energi, men som tur är inte några pengar, bortsett från den summa som hon inledningsvis lade på att köpa hem test-baljan från Kina. Nu passar hon dock på att pusta ut från hela historien och har åkt på en välförtjänt semester till varmare breddgrader. Men lite jobb blir det också, mellan badturerna. 

- Numera kan man ju surfa utan extra kostnad, så jag har datorn med mig och passar på att jobba lite när solen går i moln. Som e-handlare är man ju aldrig riktigt ledig, säger hon och hälsar hem till Sverige. 

Annons