Vinhandlare på nätet bildar branschorganisation

Handel med vin på nätet är en relativt ny företeelse och det finns fortfarande en osäkerhet hos många konsumenter om vilka regler som gäller. Därför har ett antal ledande leverantörer som säljer vin på nätet med hemleverans till svenska konsumenter nu bildat Nätvinhandlarnas branschorganisation.

Genom den nya branschorganisationen vill man bidra till nyanseringen av den massmediala bilden av nätvinhandel, som tog fart när Systembolaget i slutet av 2012 sällade sig till skaran av nätvinhandlare med hemleverans.

Samtidigt blir branschorganisationen en viktig röst i arbetet med att få myndigheterna att ta itu med oseriösa aktörer som snedvrider konkurrensen.

Annons

– Vi räknar med att alla seriösa vinhandlare på nätet, inklusive Systembolaget, i en förlängning kommer att ansluta sig till Nätvinhandlarnas branschorganisation. Det kommer att krävas för att man skall betraktas som seriös, säger Ole Nielsen, ordförande för branschorganisationen och VD för Winefinder.

Systembolaget inte anslutet

En annan avgörande anledning till att branschorganisationen bildas just nu är den utredningen som tillsats av regeringen om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkoholdrycker, och som kommer att presenteras den 1 juli.

Med den nya branschorganisationen hoppas man att det blir enklare att kunna förhålla sig till utredningsresultatet. Bland annat när det gäller hur tillsynen av e-handel och hemleverans av alkoholdrycker till konsumenter bör bedrivas, och om ålderskontrollen behöver säkerställas.

– Nätvinhandlarnas branschorganisationen är bra för alla. Den ställer krav på företagen och ger dig som kund en tryggare handel eftersom samtliga medlemmar har tillstånd av Skatteverket för distanshandel till svenska privatpersoner. Branschorganisationen kommer i en förlängning bli ett krav för att betraktas som seriös om man bedriver hemleverans. Jag räknar därför med att även Systembolaget i framtiden kommer ansluta sig, säger Peder Molin på Handlavin.se.

Från start ingår 13 aktörer i Nätvinhandlarnas branschorganisation. De räknar med att i år tillsammans sälja vin över nätet med hemleverans till svenska kunder till ett värde av ungefär 140 miljoner kronor. Vilket motsvarar ungefär 0,7 procent av värdet av allt vin som köps av svenska privatpersoner.

Källa: Press

Annons
Annons