Annons

Vinst är inte alltid att föredra enligt Jeff Bezos

Vinst är inte alltid att föredra enligt Jeff Bezos

2013-04-15 09:45

Jeff Bezos årliga brev till Amazons aktieägare har allt som oftast ett innehåll värt att läsa. Amazon har under de senaste åren satsat stora pengar på investeringar i infrastruktur och kundlojalitet. Något som lett till att man trots ökad omsättning gått med förlust. I årets brev förklarar han varför, och att vinst inte alltid är en bra sak.

2011 års brev var närmast ett manifest där Bezos positionerade Amazon som en universell plattform för självbetjäning. 2012 återgick han till rötterna och beskrev hur Amazons fortsatta investeringar ökar företagets förmåga att förutse konsumentens behov, och möta dess efterfrågan innan de ens själva vet vad de vill ha.

Ett genomgående tema i breven är dock oftast att Amazons fokus ligger på deras kunder och inte på konkurrenssen, Wall Street eller kortsiktig lönsamhet. Något som inte alltid spelar väl med investerares förhoppningar som ofta är intresserade av just de sakerna.

Minus 274 miljoner dollar

Under de senaste åren har Amazons gjort ett flertal tunga investeringar. Bland annat i distributionscentraler i USA men även runt om i världen. Man köpte också upp robottillverkaren och mjukvaruföretaget Kiva Systems för 775 miljoner dollar.

Investeringar som gjort att Amazons vinstmarginaler minskat de senaste åren trots att försäljningen stadigt ökat. Under förra årets tredje kvartal gjorde man till och med ett minusresultat på 274 miljoner dollar.

Under räkenskapsåret 2012 visade Amazon upp en nettoförlust på 39 miljoner dollar, eller 9 cent per aktie. En förlust är aldrig goda nyheter för investerare och det är det årets brev till aktieägarna handlar om.

Ett snällt ostoppbart monster

Jeff Bezos vänder dock på steken och förklarar för sina investerare att vinst inte alltid är en bra sak. De senaste åren har fokus varit att satsa långsiktigt på infrastruktur för att på ett bra sätt kunna tillgodose konsumentens behov, men också för att vinna deras förtroende. Något som på lång sikt kommer betyda ännu större vinst.

Bezos försöker helt enkelt försäkra investerarna om att han satsar långsiktigt och att investeringarna på infrastruktur och kundlojalitet cementerar Amazons position som e-handelskundens första anhalt för en överskådlig framtid.

Samtidigt försöker Bezos i sitt brev att övertyga investerare, press och allmänheten att Amazon, det ostoppbara monstret fortfarande är snällt. På samma sätt som Microsoft, Apple, Google och Facebook skapar sig Amazon fiender på grund av sin storlek.


Källa: The Verge, SEC

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2013-04-15 10:57

Det är rätt märkligt hur företag lyckas berätta att vinst inte är viktigt när de inte har någon vinst? Och bolag som visar vinst brukar framhålla hur viktigt det är att de fortsätter att tjäna pengar?

Rikard
2013-04-15 11:50

Exakt min tanke Berra.

Julius
2013-04-15 13:15

"When life gives you lemons, make lemonade" :)

Jimmy Öström
2013-04-15 13:29

Ha ha ni tre är ju bara bäst!!

Jag skulle kunna gifta mig med Berra, ha Julius som min älskare och Rikard skulle få bli min fika kompis på heltid som nog hade fått mig att skratta på mig=).

Peter "Arbetskläder" och Greger skulle fått bli mina privata "djupa samtal kompisar".

Julius
2013-04-15 13:35

Hmm...

Rikard
2013-04-15 19:42

Hallå, vill du inte ligga med mig Jimmy?

Jimmy Öström
2013-04-15 19:54

Nej Rikard. Det får bli samma svar som alla tjejer gav mej när jag gick i skolan och skulle fråga chans på dom.

Får jag chansen på dig Jimmy?

"Alltså, NEJ! Men vi kan fortsätta vara kompisar"=)

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta