Vintigo – Ett smörgåsbord för second hand

Nu kommer nästa tjänst som ska skaka om begagnathandeln. Vintigo är loppisen på nätet som med lika fokus på människor, planeten och det ekonomiska, ska utmana de stora aktörerna med en hållbar mötesplats.

Det börjar röra sig på begagnatmarknaden. För en tid sedan skrev vi om en ny svensk startup, Osom, som ska utmana de ledande marknadsplatserna. Med sin mobila marknadsplats för ”snygga saker” vill man göra det lättare att sälja och köpa vintage och second hand-artiklar.

Nu är det dags för nästa tjänst för handel med billiga second hand-artiklar att presentera sig. Vintigo fokuserar precis som Osom på att göra det enkelt att lägga upp produkter och att presentera dem på ett tilltalande sätt.

Annons

– Det är viktigt för alla, inte minst butiker, att kunna lägga upp många föremål enkelt och snabbt. Butiksinformation, öppettider, säljare, plats - allt detta sköts via ditt användarkonto och via GPS i telefonen, säger Simon Ekstrand, vd för företaget Usinde som ligger bakom Vintigo.

Enligt grundarna själva kan man förenklat säga att Vintigo är en "loppis på nätet”, men man har även en iPhoneapp och håller på att färdigställa Vintigo för ytterligare plattformar.

– De flesta begagnade föremål finns i lågprissegmentet och Vintigo är skräddarsytt för de relevanta målgrupperna och prissegmentet. Oavsett om man vill köpa, sälja eller byta en eller tusen second hand-artiklar så är Vintigo för dig. Vår innovativa design gör det möjligt att lägga upp annonser väldigt snabbt och man behöver inte ens skriva in någon text, säger Simon Ekstrand.

Smyglanserades i veckan

Vintigo riktar sig både till privatpersoner och organisationer som handlar med secon hand-artiklar. Här kan man ge bort, byta, sälja, lägga bud och köpa. Men med tjänsten vill man även göra det lättare för billigare saker att byta ägare och därmed stanna i kretsloppet.

– Den är perfekt för dig som vill "rensa ut" saker du inte längre behöver, men även för second hand-butiker och föreningar med loppisverksamhet, säger Simon Ekstrand.

Vintigo lanserades i betaversion i höstas, men redan nu finns en iPhone-App ute och den senaste publika versionen kommer att finnas tillgänglig om en till två veckor veckor. Lanseringsarbetet började så smått denna veckan och redan nu har man ett 500-tal annonser, och ett 100-tal registrerade användare.

Vintigo har tagit fram en lösning som ska göra det lika enkel för privatpersoner som vill lägga upp enskilda annonser, som för dem som har en större mängder saker. Deras kategori- och taggningssystem låter användarna skapa annonser utan att skriva in någon text och uppläggningstiden från annons till annons ska kunna vara så kort som 10 sekunder.

– Detta möjliggör organisationer att på ett effektivt sätt flytta sina second hand-butiker online, och ändå bibehålla strukturen på sina saker. Vi kan även erbjuda skräddarsydda "butiker". Vi löser även problematiken för dom som vill sälja samma saker i butik och online samtidigt.

Annons

Siktar på internationell lansering

Vid en första anblick liknar Vintigo många av de tjänster som redan finns idag, det på en marknad som redan har många starka aktörer. Men grundarna som själva varit i branschen och jobbat med Vintigo under en lång tid, känner väl till potentialen samt konkurrensen.

– Det unika med Vintigo är att vi har skapat en produkt där vi har innoverat inom alla delar. Vi har inte utgått från vad andra gör, vi har istället satt användarnas behov i centrum och tittat på deras beteenden, analyserat trender samt inte minst noga analyserat vad andra har gjort rätt och fel. Efter flera års hårt arbete är teamet mycket stolta över att ha skapat en produkt som ingen annan globalt har lyckats åstadkomma. Vårt mål är - och har alltid varit, att skapa en världsledande lösning på alla områden för alla våra definierade målgrupper, säger Simon Ekstrand.

Vintigo kommer successivt att byggas ut med olika mikrotjänster som ska ge deras användare en rad olika fördelar. Man har också multispråkstöd, dels för att stödja viktiga målgrupper som inte har svenska som förstaspråk. Men det är också en förberedelse för en kommande internationell lansering.

- Vårt mål är inte att bygga en app för enbart en lokal marknad, även om det är där vi börjar för att skaffa oss ett "proof of concept". Det vi bygger är en multiplattformslösning för en global e-handelsmarknad. "The long tail" av second hand-artiklar är startpunkten men inget hindrar oss att växa samt konkurrera och ta marknadsandelar från de större aktörerna på sikt. Faktum är att det är planen, säger Simon Ekstrand.

Annons